تبلیغات
پایگاه خبری هنر گیلان » خبرها » ۶۰ درصد کانون‌ های مساجد گیلان روستایی هستند

۶۰ درصد کانون‌ های مساجد گیلان روستایی هستند

افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده‌اید

 ۶۰ درصد کانون‌ های مساجد گیلان روستایی هستند

مدیر هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان از فعالیت ۹۱۷ کانون فرهنگی و هنری در مساجد سراسر استان خبر داد و گفت: ۶۰ درصد این کانون‌‌ها در مساجد روستاها فعالیت می‌کنند.

به گزارش هنر گیلان به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، حجت الاسلام محمدعلی رضوانی نژاد روز چهارشنبه در جلسه انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین حفاظت محیط زیست و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان گفت: باید از محیط زیست استان حفاظت کرده و با ایجاد محیطی امن، شاهد افزایش حضور گردشگران باشیم.

مدیر هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلانبا تاکید بر بهره‌گیری از ظرفیت کانون‌ها در آموزش مسائل زیست محیطی تصریح کرد: هم اکنون ٩١٧ کانون فرهنگی و هنری در مساجد شهری و روستایی ١٦ شهرستان فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه بالغ بر ٤٦ هزار نفر عضو سامانه بچه‌های مسجد در گیلان هستند افزود: از این تعداد ٦٠ درصد کانون‌ها روستایی هستند تا به صیانت از روستا بپردازند.

حجت الاسلام رضوانی نژاد با تاکید بر ارائه آموزش‌های زیست محیطی به اعضای کانون‌های مساجد به‌ویژه در روستاها اظهار کرد: با ارائه آموزش‌های لازم در مساجد بستر مناسب جهت ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست فراهم می‌شود.

وی برگزاری کارگاه‌های آموزشی در مساجد و بازدید اعضای کانون‌ها از حوزه‌های محیط زیست استان و آشنایی با چالش‌ها و آسیب‌های این حوزه را گامی ارزشمند در راستای حفاظت از طبیعت زیبای استان با استفاده از ظرفیت مساجد دانست.

ضرورت بهره گیری از ظرفیت مساجد در فرهنگ سازی مباحث زیست محیطی

قربانعلی محمدپور نیز در این جلسه، با تاکید بر ارج نهادن به مواهب طبیعی اظهار کرد: همه ما مسئول نسبت به صیانت و حفاظت از محیط زیست هستیم.

مدیرکل محیط زیست گیلانبا بیان اینکه معضلات در حوزه محیط زیست بسیار است افزود: باید از مواهب طبیعی خود بهترین استفاده را داشته باشیم ضمن اینکه برای رفع معضلات محيط زیست نیازمند همکاری و تعامل تک تک افراد جامعه هستیم.

وی با تاکید بر ارائه آموزش‌های مستمر در حوزه محیط زیست تصریح کرد: گام‌های مطلوبی در این حوزه برداشته شد ویک میلیون و ١٦٦ هزار نفر ساعت سال گذشته آموزش‌های زیست‌محیطی را فرا گرفتند.

محمدپور با بیان اینکه در مباحث فرهنگی دچار مشکل هستیم افزود: در حوزه‌های مختلف اجتماعی به‌ویژه مباحث گردشگری و کشاورزی که مورد توجه آمایش سرزمینی است، مشکلات فراوانی نظیر پسماند و پساب وجود دارد که شایسته فرهنگ و تمدن کهن گیلان نیست.

وی مساجد را مهمترین مکان جهت بیان مبانی زیست محیطی دانست و بیان کرد: مسائل و معضلات موجود نشان دهنده کوتاهی در مباحث فرهنگی است.

مدیرکل محیط زیست گیلان ادامه داد: بهره‌گیری از ظرفیت مساجد منجر به افزایش آگاهی‌ها و دانش مردم به‌ویژه کودکان و نوجوانان از مشکلات و چالش‌های زیست محیطی نظیر پسماند، پساب و معضلات طبیعی می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر کلام روحانیون در حفظ محیط زیست تصریح کرد: استفاده از ظرفیت روحانیان و ائمه‌جماعت در مساجد قطع به‌یقین می‌تواند بسیار موثر و گره‌گشا باشد.

محمدپور با تاکید بر حفاظت از اراضی ملی افزود: فرهنگ‌سازی، استفاده مطلوب و شایسته از ظرفیت‌هاست که نیازمند آموزش از مهدکودک‌ها و سطوح ابتدایی است.

وی تاکید کرد: اگر در بخش فرهنگ‌سازی و ارتقاء شاخص‌های زیست محیطی که بخشی از شاخص‌های اجتماعی محسوب شود رفتاری صحیح داشته باشیم، معضلی ایحاد نمی‌شود.

مدیرکل محیط زیست گیلان تولید زباله را از معضلات اساسی روستاهای استان دانست و ابراز کرد: باید با آموزش‌های صحیح منجر به تولید پسماند کمتر و یا بازیافت آن در روستاها شویم.

وی با تاکید بر آموزش جوامع محلی، بر اعلام آمادگی این سازمان جهت آموزش‌پذیری بهتر اعضای کانون‌ها با استقاده از داشته‌های زیست محیطی استان چون سلکه، بوجاق و غیره تاکید کرد.

تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین حفاظت محیط زیست و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلاندر راستای توسعه مبانی تبلیغاتی، فرهنگی در زمینه محیط زیست و گسترش و اشاعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست در اقشار مختلف و مخاطبین اثرگذار، به امضا رسید.


دسته بندی :  خبرها / فرهنگی
به کانال رسمی پایگاه خبری هنر گیلان در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام پایگاه خبری هنر گیلان

دیدگاه شما

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
  • مردم و لبخندها
    حیوانات و طبیعت
    غذا و نوشیدنی
    فعالیت‌ها
    سفر و مکان
    اشیاء
    نمادها
    پرچم‌ها
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید