تبلیغات
پایگاه خبری هنر گیلان » خبرها » سالانه ٣٠٠٠ نفر از اصحاب رسانه بیمه می‌شوند/ کمبود کاغذ نداریم

سالانه ٣٠٠٠ نفر از اصحاب رسانه بیمه می‌شوند/ کمبود کاغذ نداریم

Shokohi
Alireza
16 مرداد 1398
افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده‌اید

 سالانه ٣٠٠٠ نفر از اصحاب رسانه بیمه می‌شوند/ کمبود کاغذ نداریم

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: سالانه سه هزار نفر از اصحاب رسانه کشور تحت پوشش بیمه پایه تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند.

به گزارش هنر گیلان به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، نشست مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیران مسئول و خبرنگاران رسانه‌های مکتوب و مجازی گیلان، شب گذشته (سه‌شنبه، ١٥ مرداد) در رشت برگزار شد.

فیروز فاضلی در ابتدای این نشست با بیان اینکه رسانه‌ها و اهالی رسانه گیلان همیشه در کشور زبانزد بودند، گفت: الحمدلله در دولت تدبیر و امید، رنگین کمانی از رسانه‌ها ایجاد شده است و به رسانه‌های بسیاری در استان و کشور، بدون نگاه به حزب و جناحشان و فقط به‌واسطه قلمشان مجوز داده شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه تعامل خوبی بین این اداره‌کل و اهالی رسانه در استان وجود دارد، افزود: از آنجا که تصمیم بر این شد که مراسم روز خبرنگار به نشست خبری تبدیل نشود، آقای دربندی که یکی از انسان‌های فرهیخته و متین معاونت مطبوعاتی وزارت هستند امروز در جمع شما حضور یافتند تا پاسخگوی سؤالات و دغدغه‌های شما عزیزان باشند.

سپس، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هدفم از حضور در استان‌های مختلف این است که با واقعیت‌های استان از نزدیک آشنا شوم تا در برنامه‌ریزی‌ها دقیق‌تر عمل کنم، گفت:از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون بیش از ١١ هزار و ٤٠٠ مجوز رسانه صادر شده است که از این تعداد پنج هزار و ٧٠٠ مجوز فعال است و بقیه یا شروع نکرده‌اند یا در گذشته فعالیت داشته و حالا غیر فعال هستند.

محمدرضا دربندیبا بیان اینکه از مجموع مجوزهای صادر شده، چهار هزار و ١٠٠ مجوز مربوط به نشریات مکتوب و یک هزار و ٥٧٠ مجوز مربوط به پایگاه‌های خبری و تحلیلی است، افزود: همچنین ٣٠ خبرگزاری نیز در کشور مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه میزان صدور مجوز ما از حالت استاندارد خارج شده است، گفت:ایران در حالی ٣٠ خبرگزاری دارد که کل کشورهای اتحادیه اروپا که شامل ٢٨ کشور می‌شود، تعداد خبرگزاری‌های آن‌ها به ٣٠ تا نمی‌رسد.

دربندی به جزئیات مجوز نشریات مکتوب اشاره و تاکید کرد: از مجموع مجوز نشریات، ٣٠٠ روزنامه، یک هزار و ٨٠٠ هفته‌نامه و دو هفته‌نامه و ٢ هزار ماهنامه و فصلنامه هستند.

وی با اشاره به وجود ٣٥٠ نشریه در حوزه تخصصی ورزش و ٢٨٠ نشریه در حوزه تخصصی دین، معارف و قرآن، تصریح کرد: همچنین ٧٥ نشریه تخصصی کودک و نوجوان، ٩٠ نشریه تخصصی خانواده، سرگرمی و جدول و ١٢ نشریه مربوط به اقلیت‌های دینی در کشور فعالیت می‌کنند.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه یک هزار و ٤٠٠ مدیر مسئول رسانه در کشور خانم هستند، خاطرنشان کرد:همچنین ١٥٠ مدیر مسئول رسانه، از اهل سنت هستند.

وی، یک از برنامه‌های اصلی اداره‌کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی را توجه به بدنه اصلی رسانه یعنی خبرنگاران دانست و تصریح کرد: بیمه یکی از مسائل مهم در این زمینه است که با نگاه به این موضوع، سالانه سه هزار نفر از اصحاب رسانه تحت پوشش بیمه پایه تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند و سهمیه بیمه تکمیلی نیز برای سه هزار نفر در نظر گرفته شده است.

دربندی به امکان استفاده از اینترنت بدون فیلتر برای خبرنگاران اشاره کرد و گفت: این طرح طی چند سال گذشته با هماهنگی وزیر ارتباطات برای خبرنگاران برقرار شد ولی بنا به دلایلی از سوی نهادهای نظارتی با ایراد روبرو شد و از بهمن سال گذشته تا یک ماه پیش متوقف شد.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: پس از هماهنگی‌های انجام شده و رفع ایرادات، این طرح دوباره در حال ثبت‌نام است و خبرنگاران متقاضی بدون محدودیت از سراسر کشور می‌توانند از اینترنت بدون فیلتر استفاده کنند.

وی به راه‌اندازی بخش مشاور حقوقی، بیمه‌ای و مالیاتی برای خبرنگاران و اصحاب رسانه اشاره و تاکید کرد: اداره کل مطبوعات داخلی همچنین روند صدور کارت خبرنگاری را ساده‌سازی کرده است و تماس تلفنی و ارتباط با معاونت و شخص بنده به راحتی انجام می‌شود.

دربندی در ادامه به ساماندهی پرداخت یارانه اشاره و و خاطرنشان کرد:در گذشته یارانه فقط به نشریات مکتوب اهدا می‌شد ولی دو سال است که خبرگزاری و پایگاه‌های خبری و تحلیلی نیز یارانه دریافت می‌کنند.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سه شرط دریافت یارانه برای پایگاه‌های خبری و تحلیلی اشاره و تصریح کرد: فعالیت پایگاه خبری در استان‌های کم برخوردار، فعالیت تخصصی پایگاه‌ خبری و پایگاه‌های برتر در رتبه‌بندی معاونت مطبوعاتی از شرایط دریافت یارانه برای پایگاه‌های خبری و تحلیلی است.

وی با بیان اینکه رویکرد اداره کل مطبوعات داخلی در حوزه یارانه این است که به طور کلی به رسانه‌های حکومتی یارانه ندهد، اظهار کرد: این اقدام سبب شده که حجم بیشتری از یارانه‌ها به رسانه‌های خصوصی تعلق گیرد و توجه ویژه به نشریات محلی شود.

دربندی به شیوه‌نامه‌های جدید در حوزه نشریات اشاره و بیان کرد: نوع نشر ویژه نامه ها، نحوه درج آگهی‌ها از جمله اندازه آگهی و تغییر نرخ‌نامه آگهی و افزایش ٢٠ درصدی برای سال جاری از جمله این شیوه‌نامه است.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بسته شدن نشریات و رسانه‌ها در سال‌های گذشته اشاره و تاکید کرد:در حال حاضر هیچ رسانه‌ای مگر به خواست هیئت مدیره و صاحب امتیازان آن تعطیل نمی‌شود.

وی اظهار کرد: در گذشته وزارت صمت مسئول کالاهایی بود که با ارز دولتی وارد می‌شدند اما سال گذشته این مسئولیت به وزارت ارشاد سپرده شد و در کارگروه تشکیل شده برای خرید حدود ١٣ هزار تن کاغذ مجوز صادر شد که یک هزار و ٥٨٤ نشریه از این کاغذها استفاده کردند و تنها نشریات غیر فعال یا آنهایی که فعالیت کمی داشتند، کاغذ به آنها تعلق نگرفت.

دربندی با اشاره به اینکهاز ٢٠ اردیبهشت تاکنون، یک هزار و ٣٠٠ تن کاغذ توزیع شده است، اذعان کرد: در حال حاضر، کمبود کاغذ وجود ندارد و مبنا برای دادن کاغذ، اعلام وصول نشریات است.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه نشست که بیش از دو ساعت به طول انجامید به سوالات اهالی رسانه استان گیلان پاسخ گفت.


دسته بندی :  خبرها / فرهنگی
به کانال رسمی پایگاه خبری هنر گیلان در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام پایگاه خبری هنر گیلان

دیدگاه شما

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
  • مردم و لبخندها
    حیوانات و طبیعت
    غذا و نوشیدنی
    فعالیت‌ها
    سفر و مکان
    اشیاء
    نمادها
    پرچم‌ها
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید