تبلیغات
پایگاه خبری هنر گیلان » خبرها » آثار ثبتی گیلان در فهرست ملی افزایش یافته است

آثار ثبتی گیلان در فهرست ملی افزایش یافته است

sahra
sahra
02 آذر 1398
افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده‌اید

آثار ثبتی گیلان در فهرست ملی افزایش یافته است

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد: تعداد آثار ثبت شده از استان در فهرست آثار ملی ،حدود ۵۰ اثر افزایش یافته و به یک هزار و ۱۲۹ اثر رسیده است .
 
به گزارش هنر گیلان، ولی جهانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آمار یادشده تنها شامل آثار ثبت شده در فهرست ملی است و با توجه به مستندات و بررسی های انجام شده، بیش از دو هزار اثر تاریخی با ارزش نیز تاکنون در سطح استان مورد شناسایی و اقدام برای ثبت قرار گرفته است.
وی افزود: از تعداد یکهزار و ۱۲۹  اثر ثبت شده ، ۵۷ اثر مربوط به آثار تاریخی منقول ، ۹۹۸ اثر مربوط به آثار غیرمنقول شامل بناها و محوطه ها ، پل ها ، ۱۹ اثر مربوط به میراث طبیعی و ۵۵ اثر مربوط به میراث ناملموس(میراث معنوی شامل آئین ها ، سنت ها و...) است. 
وی یادآورشد: اعتبارات این اداره کل برای خرید و تملک آثار تاریخی به منظور حفظ، نگهداری و احیاء اندک، و اعتبارات در نظر گرفته شده برای تملک آثار بسیار ناچیز است و فقط در مواقع اضطراری با داشتن طرح توجیهی، بودجه لازم تخصیص داده می شود.
جهانی بیان کرد:  این اداره کل در راستای حفاظت و احیاء آثار تاریخی استان ، پس از پیگیری های متعدد موفق شد چهار اثر ثبتی شاخص استان  را از محل اعتبارات  ملی و استانی در فهرست تملک خود قرار دهد.
وی گفت: تنها در شهریور امسال ۱۶ اثر طبیعی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و این در حالیست که پیش از این تنها سه اثر طبیعی استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده بود.
استان گیلان پس از استان های قزوین، کرمانشاه و لرستان با دارا بودن یکهزار و ۱۲۹ اثر ثبتی در فهرست آثار ملی، چهارمین استان در سطح کشور به لحاظ تراکم بالای آثار تاریخی است.
به کانال رسمی پایگاه خبری هنر گیلان در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام پایگاه خبری هنر گیلان

دیدگاه شما

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
  • مردم و لبخندها
    حیوانات و طبیعت
    غذا و نوشیدنی
    فعالیت‌ها
    سفر و مکان
    اشیاء
    نمادها
    پرچم‌ها
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید