تبلیغات
پایگاه خبری هنر گیلان » خبرها » ۱۹ اثر طبیعی و معنوی، تاریخی آستانه اشرفیه به ثبت رسیده است

۱۹ اثر طبیعی و معنوی، تاریخی آستانه اشرفیه به ثبت رسیده است

Shokohi
Alireza
01 مرداد 1399
افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده‌اید
رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آستانه اشرفیه گفت: تاکنون  ۱۹ اثر تاریخی ، طبیعی و معنوی  این شهرستان به ثبت رسیده است. .
به گزارش هنر گیلان  محمد علی عابدی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا ،اظهار داشت: این آثار شامل ساختمان های تاریخی ، پل های تاریخی  ، یک گورستان، یک بقعه متبرکه ، یک میراث معنوی ( آیین علم بندی روستای فوشازده ) و یک میراث طبیعی ( ذخیره گاه سفید پلت صفرابسته ) است که دارای قدمتی بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ سال دارند ، ضمن آنکه ذخیره گاه سفید پلت صفرابسته در محدوده جنگل های هیرکانی قراردارد.
  وی خاطرنشان کرد: ثبت ۸ اثر تاریخی  و معنوی در این شهرستان در دست اقدام قرار دارد.
  رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستانه اشرفیه نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا در خصوص ثبت ذخیره گاه سفید پلت جنگل صفرابسته این شهرستان در فهرست میراث طبیعی ملی ایران گفت: ذخیره گاه سفیدپلت با وسعت ۵۵ هکتار در جنگل صفرابسته بخش بندرکیاشهر شهرستان آستانه اشرفیه ( با وسعت حدود یکهزار و ۴۰۰ هکتار ذخیره گاه و رویشگاه منحصر به فرد این گونه حفاظتی و حمایتی است  ) قرار دارد.
  حسین آبکار با بیان اینکه وجود این جنگل و درخت سفیدپلت موجب شده تا این شهرستان به عنوان رویشگاه مادری و اصلی این گونه حفاظتی در دنیا معرفی و شناخته شود افزود: حفاظت و احیاء ذخیره گاه سفید پلت از اهداف این ثبت است و این  رویشگاه به عرصه ای  حفاظتی تبدیل می شود.
  وی بهره برداری  از ذخیره گاه سفیدپلت به عنوان اکوتوریسم و  جذب گردشگران با رعایت مسائل زیست محیطی را از دیگر اهداف این ثبت عنوان و اضافه کرد: با ثبت این ذخیره گاه در فهرست آثار طبیعی ملی ایران ، اعتبارات حفاظتی نیز از طریق سازمان های بین المللی برای حفظ و احیاء درخت سفیدپلت آستانه اشرفیه تامین می شود.
  آبکار با اشاره به ویژگی های این گونه گیاهی گفت : سفید پلت درختی پهن برگ ، از تیره بید و بومی جنگل های شمال است ، که در مناطق جلگه ای و مرطوب به ویژه حاشیه رودها می روید و  زیستگاه درخت سفید پلت  جنگل های شمال کشور است. 
  به گفته وی ، این درخت برگریز ارتفاعی بین ۲۵ تا ۳۰ متر دارد و زمان گل دهی آن در فصل بهار و اوایل تابستان بوده ،  ضمن آنکه میانگین رویش قطری سالانه این درخت بیش از یک سانتی متر و عمر مفید آن بین ۷۰ تا ۹۰ سال است.
  آبکار افزود: سفید پلت جزء درختان کوتاه عمر بوده و چوب آن به مانند صنوبر سبک است ولی به جهت داشتن الیافی کوتاه و فشرده تر در صنایع چوب ( فیبر سازی و کاغذ سازی ) بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.
  رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستانه اشرفیه خاطرنشان کرد : از آنجائیکه برگ های این گیاه برای دام خوش خوراک است به عنوان علوفه دام نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
  آبکار یادآور شد: امروزه به علت تخریب جنگل ها ، گونه سفید پلت نیز به مانند بسیاری از گونه های گیاهی دیگر که تنها در جنگل های شمالی می رویند در معرض خطر نابودی قرار دارد.
  وی حفاظت  از اراضی ملی شهرستان به خصوص جنگل صفرابسته و گونه با اهمیت درخت سفیدپلت را از سیاست های اداره منابع طبیعی و آبخیزداری عنوان و تصریح کرذ: ثبت ذخیره گاه سفید پلت در فهرست میراث طبیعی کشور در حفاظت از این گونه ارزشمند نقش ارزنده ای خواهد داشت.
  شهرستان آستانه اشرفیه با مساحتی حدود ۴۰ هزار هکتار دارای ۱۱ هزار هکتار جنگل و اراضی ساحلی، ۹۸۰ هکتار استخر مشجر و ۶۰۰ هکتار اراضی موات است.
  این شهرستان با داشتن دو بخش مرکزی و بندرکیاشهر در شرق استان گیلان واقع شده است.

به کانال رسمی پایگاه خبری هنر گیلان در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام پایگاه خبری هنر گیلان

دیدگاه شما

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
  • مردم و لبخندها
    حیوانات و طبیعت
    غذا و نوشیدنی
    فعالیت‌ها
    سفر و مکان
    اشیاء
    نمادها
    پرچم‌ها
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید