تبلیغات
پایگاه خبری هنر گیلان » خبرها » اولین نهاد صنفی هنرهای نمایشی

اولین نهاد صنفی هنرهای نمایشی

افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده‌اید

اولین نهاد صنفی هنرهای نمایشی


انجمن صنفی هنرمندان تئاتر گیلان گفت:سال گذشته در شهر تهران انجمن هنرمندان تئاتر تهران به عنوان دومین نهاد صنفی هنرهای نمایشی پس از استان گیلان آغاز به کار کرد

به گزارش هنر گیلان، نریمان ستارزاده، گفت:انجمن صنفی هنرمندان تئاتر استان گیلان طبق ماده 131 قانون کار جمهوری اسلامی ایران و با مجوز رسمی از وزارت کار و امور اجتماعی از سال 1379 به عنوان نخستین نهاد صنفی رسمی تئاتر کشور فعالیت می‌کند.

وی افزود:رسیدگی به دغدغه‌های معیشتی، رفاهی و حقوقی هنرمندان تئاتر از اهم وظایف این تشکل است این ضعف همه هنرمندان تئاتر استان گیلان همچون کارگردانان، بازیگران، طراحان صحنه، لباس، منتقدان و ... را در بر دارد.

ستارزاده ادامه داد: مطابق قوانین کار جمهوری اسلامی ایران کوشش در جهت استیفای حقوق هنرمندان تئاتر و بهبود وضعیت اقتصادی و مشروع آنان و ... از وظایف این تشکل است.

وی با بیان اینکه همچنین موضوع انعقاد قراردادهای کاری هنرمندان عرصه نمایشی از مباحث بسیار مهمی است که با استناد به ماده 10 قانون کار این انجمن باید مرجع اصلی ثبت قرارداد باشد اظهار کرد:در واقع این تشکل یک سازمان نظام‌مند تئاتری است که مسائل صنفی را پیگیری می‌کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی هنرمندان تئاتر گیلان، تصریح کرد:انجمن صنفی هنرمندان تئاتر استان گیلان نه تنها با دیگر نهادهای تحت پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانند خانه تئاتر، انجمن نمایش و ... موازی کاری ندارد بلکه می‌تواند با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکمل نهادهای مذکور باشد.

وی خاطرنشان کرد:اساسا هر نوع نگرانی در خصوص موازی کاری با نهادهای یادشده بی‌مورد است چرا که به لحاظ حقوقی جایگاه آنان متفاوت بوده و نهادهای صنفی نمی‌توانند با خانه تئاتر و نظیر آن موازی کاری کنند. بر این اساس لازم است در تمامی استا‌های کشور نظیر این‌گونه نهادهای صنفی دائر شود.

ستارزاده با بیان اینکه سال گذشته در شهر تهران انجمن هنرمندان تئاتر تهران به عنوان دومین نهاد صنفی هنرهای نمایشی پس از استان گیلان آغاز به کار کرد، گفت: البته جا داشت که نهاد صنفی شهر تهران به صورت استانی آغاز به کار می‌کرد تا در یک مجموعه هماهنگ دیگر هنرمندان نمایشی استان تهران از مزایای این نهاد صنفی بهره‌مند می‌شدند.

وی در پایان خاطرنشان کرد:با توجه به اینکه انجمن صنفی تئاتر گیلان 14 سال زودتر از تهران آغاز به کار کرده لذا این انجمن می‌تواند تجارب خود را در اختیار علاقمندان قرار دهد و در این خصوص آماده هر نوع ارائه مشاوره و یا همکاری‌های دیگر است.با در نظر گرفتن اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کند جا دارد که این شورا نسبت به تبیین فعالیت‌های انجمن صنفی هنرهای نمایشی و چگونگی تعامل آن با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کند چرا که انجمن‌های صنفی تئاتر گیلان و تهران در آغاز راه هستند./ایسنا

 

دسته بندی :  خبرها / سینما و تئاتر
به کانال رسمی پایگاه خبری هنر گیلان در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام پایگاه خبری هنر گیلان

دیدگاه شما

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
  • مردم و لبخندها
    حیوانات و طبیعت
    غذا و نوشیدنی
    فعالیت‌ها
    سفر و مکان
    اشیاء
    نمادها
    پرچم‌ها
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید