تبلیغات
پایگاه خبری هنر گیلان » خبرها » جایزه اول کاریکاتور دوسالانه‌‌ی هنری دستان ١ به هنرمند گیلانی رسید

جایزه اول کاریکاتور دوسالانه‌‌ی هنری دستان ١ به هنرمند گیلانی رسید

افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده‌اید
جایزه اول بخش کاریکاتور نخستین دوسالانه‌‌ی هنری دستان به جواد تکجو از لاهیجان رسید.                                                 

به گزارش هنر گیلان   به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، دبیرخانه‌ی نخستین دوسالانه‌ی هنری دستان با انتشار بیانیه این دوسالانه را به پایان رساند. دبیر اجرایی دوسالانه‌ی هنری دستان ١ با انتشار این خبر اعلام کرد: با توجه به شرایط بحرانی پیش آمده برای کرونا، انجمن در راستای رعایت بهداشت و پشتیبانی از کادر محترم درمان کشور عزیزمان از برگزاری مراسم اختتامیه که قرار بود در فرهنگسرای نیاوران به اجرا درآید، انصراف دادیم و با انتشار بیانیه از طرف دوسالانه‌ی هنری دستان ١، اسامی برندگان این دوسالانه را اعلام می‌کنیم.

 در بخشی از این بیانیه آمده است: در مجموع ٩٨٠ اثر ۴٠٣ هنرمند به دبیرخانه ارسال شد که هیأت انتخاب در بخش پوستر از میان ۴۳۱ اثر رسیده از ۲۰۶ طراح ۴۰ اثر، در بخش عکس از مجموع ۲۶۰ اثر رسیده از ۹۰ هنرمند، ۵ مجموعه و ۲۶ تک عکس و در بخش کاریکاتور از مجموع ۲۸۹ اثر رسیده از ۱۰۷ طراح، ۴۰ اثر را برای نمایش و رقابت انتخاب کرد.  هیأت داوران نیز در هر بخش با در نظر گرفتن معیارهایی چون ایده، محتوایی که اثر بر مبنای آن به وجود آمده، ارتباط با مخاطب، میزان خلاقیت و میزان جذابیت، کارها را بررسی و نفرات برگزیده را انتخاب کرد و تعدادی اثر را نیز شایسته‌ی تقدیر دانست.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده: کارتونیست‌ها به‌طور معمول در بازنمایی معضلات جامعه از جمله ی مشتاق ترین اقشار هنرمندان هستند که خوشبختانه با خلاقیت مثال زدنی شان با دوسالانه‌ی هنری دستان همراه شدند. در بخش کاریکاتور از میان آثار ارسالى ۷ اثر شایسته ی تقدیر و دریافت تقدیرنامه شدند. خوشبختانه به همت هنرمندان شرکت کننده در بخش کاریکاتور ، کیفیت آثار ارایه شده در این بخش با بسیاری از نمایشگاه‌های کارتون در سطح بین المللی برابری می‌کند که این نکته بسیار باعث افتخار و مباهات دبیرخانه و دست اندرکاران دوسالانه ی هنری دستان استدبیر، هیأت داوران و دبیرخانه‌ی دوسالانه‌ی هنری دستان ضمن تقدیر از حضور ارزشمند هنرمندان و احساس مسئولیت‌شان در بیان پدیده‌ی شوم کار کودک، امیدوار است دوره های آتی بتواند سایر بخش‌ها را به ظرفیت خود اضافه و این دوسالانه را در سطح بین المللی برگزار کند.

بر این اساس؛ «جواد تکجو» از شهرستان لاهیجان توانست رتبه نخست بخش کاریکاتور دوسالانه‌ی هنری دستان ١ را از آن خود کند.

جواد تکجو متولد 1364 مشهد و ساکن شهر لاهیجان است که فعالیت هنری خود را از سال 1380 به شکل حرفه ای با کارتون و نقاشی شروع کرد. در همین مدت طراحی و نقاشی را به صورت آکادمیک نزد استاد پرویز روزبه گذرانددر سال 1383 فعالیت کارتون مطبوعاتی با هفته نامه "لاهیجان" آغاز نمود و از آن سال تا کنون در زمینه کارتون و طرح با چندین روزنامه و رسانه مطرح کشور از جمله روزنامه اعتماد، روزنامه جام جم، نیشخط و... همکاری دارد.

وی از سال 1391 به یادگیری آکادمیک سفال و سرامیک (دانشگاه مازندران) با گرایش تخصص لعاب های سنتی روی آورد و با هدف مطالعه هنر کلاسیک ایرانی و تلفیق با اندیشه هنر معاصر (هرمنوتیک) دست به تجربه ای نو زدتکجو از سال 1390 جزء هیئت موسس و هیئت رئیسه انجمن کاریکاتور استان گیلان است و دبیر هنری دو دوره جشنواره بین المللی کارتون "آفدستا" و یک دوره داور بین المللی در جشنواره بین المللی "کوزوو" و همچنین حضور در جشنواره های معتبر کاریکاتور و کسب جوایز متعدد در زمینه کارتون از آلمان، صربستان، کره جنوبی، هند، کوبا، کلمبیا، رومانی، ترکیه و... در کارنامه اوست.

تکجو در سال 1388 عنوان یکی از ده کارتونیست برتر سال را از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موزه هنرهای معاصر تهران دریافت کرد

دسته بندی :  خبرها / هنری
به کانال رسمی پایگاه خبری هنر گیلان در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام پایگاه خبری هنر گیلان

دیدگاه شما

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
  • مردم و لبخندها
    حیوانات و طبیعت
    غذا و نوشیدنی
    فعالیت‌ها
    سفر و مکان
    اشیاء
    نمادها
    پرچم‌ها
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید