تبلیغات
پایگاه خبری هنر گیلان » خبرها » سرعت بخشی به بافت گلیم با ساخت دار جدید توسط هنرمند آستارایی

سرعت بخشی به بافت گلیم با ساخت دار جدید توسط هنرمند آستارایی

افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده‌اید

سرعت بخشی به بافت گلیم با ساخت دار جدید توسط هنرمند آستارایی

علی صوفی زاد از هنرمندان برجسته عرصه صنایع دستی شهرستان آستارا با ساخت دار جدید به کمک بافت سریع گلیم آمد.

به گزارش هنر گیلان، علی صوفی زاد هنرمند پیشکسوت آستارایی با ساخت این دار نقش دست را در بافت گلیم کم کرد.
این هنرمند که دهه چهارم عمر خود را سپری می کند در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: در دارهای سنتی بافندگان گلیم مجبور بودند تار و پودهای آن را با استفاده از دست جدا کنند ولی به وسیله این دار تار و پودهای گلیم با حرکت دادن پا بر روی پدال های ساخته شده جدا می شود.
وی افزود: این دستگاه برای کسانی که به واسطه بافت مکرر گلیم دست های آنها دچار آسیب شده و یا برای افرادی که به سبب معلولیت جزئی در دست های شان نمی توانند به شکل کاملی از قدرت دست بهره ببرند مناسب است.
وی سرعت بخشی در بافت گلیم را از دیگر مزایای این دار خواند و اضافه کرد: اگر بافنده ای گلیم شش متری را با استفاده از دار سنتی در یک هفته ببافد با استفاده از این دار جدید می تواند طرح خود را در دو روز تکمیل کند.
وی ادامه داد: در صورت حمایت متولیان می توانم این دستگاه بافنده گلیم را به تولید انبوه برسانم.
وی در خصوص دیگر فعالیت های هنری خود در حوزه صنایع دستی گفت: از بیست سالگی با توجه به ذوق و استعدادی که داشتم با جمع آوری ضایعات درختان جنگلی به اشکال مختلف آثار ارزشمند هنری را خلق می کردم.
وی افزود: سه سالی می شود با توجه به حمایت های نمایندگی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آستارا و دریافت تسهیلات لازم توانستم کارگاه کوچکی در محل سکونتم برای خود ایجاد کنم.
صوفی زاد در ادامه عمده جنس آثار خلق شده خود را از ضایعات درختان جنگلی روستای عنبران ذکر کرد و گفت: یک سالی می شود که در کنار نازک کاری روی چوب و خلق آثار مختلف صنایع دستی و مصنوعات چوبی به ساخت گلدان های چوبی نیز مشغول هستم که مورد استقبال گلفروشان شهرستان نیز قرار گرفته است.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مرزی بندر آستارا نیز صنایع دستی را دارای سودآوری بالا برای برخی کشورهای مختلف جهان خواند و افزود: با حفظ و حراست از تولیدات صنایع دستی علاوه بر رفع معضل بیکاری در منطقه در حفظ و حراست از پیشینه تاریخی و فرهنگی خود نیز می توان موفق عمل کرد.
پردل امیری نژاد با اشاره به اینکه نمایندگی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آستارا در راستای حمایت و تشویق هنرمندان صنایع دستی قدم های موثری را برداشته است ، اضافه کرد: به منظور معرفی شایسته آثار گلیم هنرمندان آستارایی در دهه فجر امسال نخستین جشنواره دل بافته های هنرمندان گلیم باف صنایع دستی شهرستان آستارا در روستای عنبران برگزار می شود.
وی با بیان اینکه صوفی زاد از جمله هنرمندان خوش ذوقی است که در سال 92 توانست در رشته نازک کاری روی چوب مهر اصالت ملی را دریافت کند ، اظهار کرد: در جشنواره یاد شده دار ساخته شده این هنرمند آستارایی رونمایی می شود.
وی در ادامه افزود: در 9 ماهه امسال هنرمندان صنایع دستی شهرستان آستارا 25 هزار متر گلیم و جاجیم را در شهرستان آستارا تولید کرده اند./ایرنا
دسته بندی :  خبرها / فرهنگی
به کانال رسمی پایگاه خبری هنر گیلان در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام پایگاه خبری هنر گیلان

دیدگاه شما

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
  • مردم و لبخندها
    حیوانات و طبیعت
    غذا و نوشیدنی
    فعالیت‌ها
    سفر و مکان
    اشیاء
    نمادها
    پرچم‌ها
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید