تبلیغات
پایگاه خبری هنر گیلان » خبرها » مالکان بناهای تاریخی گیلان باید استعلام میراث فرهنگی را داشته باشند

مالکان بناهای تاریخی گیلان باید استعلام میراث فرهنگی را داشته باشند

Shokohi
Alireza
25 بهمن 1399
افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده‌اید
معاون میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد: مالکان بناهای تاریخی واقع در بافت قدیمی شهرهای استان برای ایجاد هر گونه تغییر و یا اقدام به تعمیر بنای تحت مالکیت خود باید استعلام و مجوزهای لازم را از این اداره‌کل دریافت کنند .            
به گزارش هنر گیلان   ولی جهانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تشدید نظارت بر روند ساخت و ساز در محدوده بافت تاریخی بمنظور حفظ هویت شهری و تقویت گردشگری انجام می شود.
وی ادامه داد: حفظ بافت های منحصر به فرد تاریخی سرمایه ای برای هویت و صنعت گردشگری محسوب می شود لذا این اداره کل در راستای حفظ و تقویت گردشگری نظارت خود را بر بافت های تاریخی را افزایش می دهد و در این راستا از حمایت های بخش خصوصی نیز استقبال می کند.
وی یادآور شد: معاونت میراث‌فرهنگی گیلان به دنبال آن است تا خیابان شریعتی از ابتدای میدان شهرداری تا میدان لب‌آب که جزو خیابان‌های مهم بوده و تعداد زیادی از بناهای تاریخی در محدوه آن قرار دارد را در فهرست آثار ملی کشور ثبت نماید.
جهانی گفت : در این خصوص مجوزهای لازم از معاونت وزیر و وزارتخانه اخذ شده و پرونده این خیابان آماده و بزودی برای بررسی و ثبت در فهرست آثار ملی کشور به وزارت ارسال می‌شود.  
جهانی افزود: ضمنا کلیه بناهای واجد ارزش این خیابان تحت ضوابط بافت تاریخی، حریم میدان شهرداری و حریم بازار تاریخی رشت قرار دارد .
 وی، با اشاره به وضعیت بناهای تاریخی استان افزود: حدود هزار بنای تاریخی در استان گیلان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و مالکیت حدود ۴۲ درصد این بناها در اختیار دستگاه‌های دولتی استان است که طی مکاتباتی که با دستگاه‌های مذکور مانند شهرداری رشت و سایر شهرداری‌های استان به انجام رسیده تلاش شده است با توجه به ماده ۹۸ برنامه‌ ششم قانون توسعه کشور از ظرفیت این دستگاه‌ها در مرمت و بازسازی بناهای تاریخی  استفاده شود.
  در روزهای اخیر با رای دیوان عدالت اداری هتل فردوسی رشت مربوط به دوره پهلوی اول است و با معماری ساباط  (معبری دالان مانند با سقف است که در مسیرهای طولانی بالای سر رهگذران قرار می‌گیرد و مانع از تابش آفتاب و آزار آنها می‌شود) که  در ۱۸ شهریور سال ۹۱ به شماره ۳۰۷۲۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود از فهرست آثار ملی خارج شد و ددوستداران میراث فرهنگی گیلان با پویش های متعدد خواستار رسیدگی به این موضوع و پیش گیری از تخریب احتمالی آن شدند.
  در استان گیلان بیش از سه هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده که حدود یک هزار و ۲۰۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در مجموع بیش از یک هزار  بنای تاریخی چه در بخش دولتی و چه در مالکیت بخش خصوصی تحت حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان قرار دارد.  
به کانال رسمی پایگاه خبری هنر گیلان در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام پایگاه خبری هنر گیلان

دیدگاه شما

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
  • مردم و لبخندها
    حیوانات و طبیعت
    غذا و نوشیدنی
    فعالیت‌ها
    سفر و مکان
    اشیاء
    نمادها
    پرچم‌ها
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید