تبلیغات
پایگاه خبری هنر گیلان » خبرها » مرمت مدرسه حکیم نظامی آستارا برای تبدیل به موزه تخصصی آغاز شد

مرمت مدرسه حکیم نظامی آستارا برای تبدیل به موزه تخصصی آغاز شد

افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده‌اید

 مرمت مدرسه حکیم نظامی آستارا برای تبدیل به موزه تخصصی آغاز شد

پروژه مربوط به مرمت بنای مدرسه حکیم نظامی آستارا برای تبدیل به موزه تخصصی در حوزه فرهنگی شهرستان آستارا آغاز شد.
 
به گزارش هنر گیلان، فرماندار آستارا روز شنبه در جریان بازدید از این مدرسه تاریخی گفت: گذشته فرهنگی شهرستان آستارا با مرمت و تبدیل این مدرسه به موزه به شکل پررنگی به منصه ظهور گذاشته خواهد شد.
سیروس شفقی با اشاره به اینکه حکیم نظامی بخش عمده ای از فرهنگ غنی و درخشان منطقه را در دل خود دارد ، افزود: پیمانکاران به کار گرفته شده در این پروژه از توان تخصصی ویژه ای برخوردار هستند و امید داریم تا پایان سال جاری عملیات مربوط به مرمت و تبدیل این مدرسه به موزه به اتمام برسد.
وی اعتبار در نظر گرفته شده برای این پروژه را یک میلیارد ریال عنوان کرد و ادامه داد: پس از عملیات مربوط به تکمیل و تجهیز این مکان ارزشمند فرهنگی کار مربوط به جمع آوری آثار ، اسناد و مدارک معتبر فرهنگی مرتبط با این مدرسه آغاز می شود.
فرماندار آستارا اضافه کرد: جامعه فرهیخته فرهنگی آستارا نسبت به چگونگی جمع آوری و عرضه این آثار فرهنگی در قالب نمایشگاه دائمی می توانند دست ما را بگیرند.
شفقی با بیان اینکه این مدرسه متعلق به تاریخ و فرهنگ این شهرستان است ، اظهار کرد: مرمت و تبدیل این مدرسه به موزه از جمله اموری است که با مشارکت میراث فرهنگی به صورت جدی در حال انجام است ولی در خصوص جمع آوری آثار و اسناد فرهنگی نیازمند همت و همکاری فرهنگیان شهرستان هستیم.
وی ادامه داد: در مرمت این مدرسه سعی شده از مصالحی استفاده شود که احیا کننده خاطرات مدرسه تاریخی حکیم نظامی باشد.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آستارا نیز در جریان این بازدید گفت: پس از اتمام عملیات مربوط به این مدرسه همایشی دراوایل سال آتی با عنوان 108 سال خاطرات تلخ و شیرین محصلین مدرسه حکیم نظامی با همکاری نهادها و دستگاه های دولتی در شهرستان آستارا برگزار می شود.
پردل امیری نژاد افزود: هدف از برگزاری این همایش گردآوری خاطرات ناگفته محصلین مدرسه و نیز جمع آوری اسناد و مدارک مرتبط با مدرسه است.
وی اضافه کرد: هدف ما پررنگ نشان دادن شناسنامه فرهنگی شهرستان آستارا است.
مدرسه حکیم نظامی در سال 1287 هجری خورشیدی بنیان گذاشته شده و در فهرست آثار ملی ایران به شماره 15220 به ثبت رسیده است.
تدریس نیما یوشیج بنیانگذار شعر نو در سال های ابتدایی 1300 هجری خورشیدی و دانش آموختگی شخصیت های برجسته علمی ، فرهنگی و ادبی کشور از جمله سوابق درخشان آموزشی این مدرسه است.
مدرسه تاریخی حکیم نظامی با دارا بودن حیاط بزرگ ، بام های سفالی ، در و پنجره های چوبی و شومینه های چدنی ترکیبی از معماری اصیل و بومی منطقه را در خود دارد.
به کانال رسمی پایگاه خبری هنر گیلان در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام پایگاه خبری هنر گیلان

دیدگاه شما

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
  • مردم و لبخندها
    حیوانات و طبیعت
    غذا و نوشیدنی
    فعالیت‌ها
    سفر و مکان
    اشیاء
    نمادها
    پرچم‌ها
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید