تبلیغات
پایگاه خبری هنر گیلان » خبرها » معاون مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان: چهره‌های ملی و فرا ملی انقلاب را با هنر معرفی کنیم

معاون مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان: چهره‌های ملی و فرا ملی انقلاب را با هنر معرفی کنیم

Shokohi
Alireza
21 فروردین 1400
افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده‌اید
معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تأکید بر اینکه باید با ابزارهای هنری چهره‌های ملی و فراملی انقلاب را به نمایش بگذاریم، گفت: در حوزه هنر انقلاب در پله نخست قرار داریم.                                                 
به گزارش هنر گیلان  به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، سید امیر مصباح در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نامگذاری سالروز شهادت شهید آوینی به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی، اظهار کرد: نوع فعالیت و پنجره جدیدی که شهید آوینی در استفاده از ابزارهای هنری برای بیان ارزش‌های انقلاب اسلامی به ویژه دفاع مقدس به کار برد سبب شد تا به درست این روز را به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی در تقویم ملی ثبت کنند.
استفاده شهید «آوینی» از هنر برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی
وی با بیان اینکه این شهید بزرگوار موفق شد در طول فعالیت کاری خود از هنر برای پیشبرد اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی بهره ببرد، افزود: بررسی آثار تولید شده توسط آوینی نشان دهنده الهام گرفتن وی از انقلاب و سخنان امام خمینی است قطعاً همین موضوع سبب شد تا رهبر معظم انقلاب از این شهید بزرگوار به عنوان «سید شهیدان اهل قلم» یاد کنند.
معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با اشاره به اینکه هنر قبل از انقلاب پوچ و فاقد هر گونه ارزش و فرهنگ غنی ایرانیان و تنها کپی از آثار مبتذل غرب بود، گفت: با پیروزی انقلاب، هنر نیز همانند سایر بخش‌ها از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب الهام گرفته و شاهد خلق آثار خوبی در آن ایام بودیم.
وی با بیان اینکه شاید بتوانیم بگویم که انقلاب به هنر مسیر حرکت درست را نشان داد و جریان ساز شد، اضافه کرد: بارها و از سوی همه بزرگان و فعالان هنری بیان شده که هنر ظرفیت عظیمی برای انتقال فرهنگ و آداب و رسوم یک ملت دارد قطعاً جامعه‌ای که بتواند از این ظرفیت به درستی استفاده کند در انتقال و معرفی فرهنگ و هویت خود موفق خواهد بود.
مصباح با اشاره به اینکه بررسی آثار تولید شده بعد از انقلاب و حتی دفاع مقدس نشان می‌دهد که هنوز به سر منزل مقصد نرسیده‌ایم‌بررسی آثار تولید شده بعد از انقلاب و حتی دفاع مقدس نشان می‌دهد که هنوز به سر منزل مقصد نرسیده‌ایم، گفت: هنرمند باید بداند که با هنر می‌تواند مفاهیم بسیاری از جامعه خود را معرفی کرده و در پیش چشم جهانیان به نمایش بگذارد و افکار عمومی را به سمت فضای که خود دوست دارد هدایت کند.
وی در ادامه با بیان اینکه به اذعان بسیاری از چهره‌های جهان انقلاب اسلامی ایران متفاوت‌تر از همه انقلاب‌های رخ داده در سطح جهان بوده و همین تفاوت رمز ماندگاری این انقلاب تاکنون است، تأکید کرد: قطعاً استفاده از ابزارهای هنر در بخش‌های مختلف برای انتقال فرهنگ این انقلاب می‌تواند در سطح جهان تأثیرات بی نظیر داشته باشد.
جای خالی چهره‌های انقلابی و ملی در هنر
معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با بیان اینکه هرگز نباید از تأثیرات شگرف و بی بدیل هنر غافل شد، اضافه کرد: هنرمندان ما باید همانند شهید آوینی که روایت گر بخش ارزشمندی از تاریخ این ملت بود امروز چهره‌های ملی و فراملی انقلاب و دفاع مقدس را با استفاده از هنر خود معرفی کنند.
وی با اشاره به اینکه اروپا و آمریکا که غنای فرهنگی ایران را ندارند اما با استفاده صنعت سینما موفق شده که فرهنگ خود را به جهانیان القا کنند، گفت: صنعت سینمای آمریکا امروز با استفاده از همین ابزار توانسته با قهرمان سازی خیالی و پوشالی بر افکار عمومی جوامع بشری دیگر به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان با تأثیر بگذارد.
مصباح به چهره‌های ملی و فراملی دوران انقلاب، دفاع مقدس و معاصر ایران در همه عرصه‌ها اشاره و اضافه کرد: قطعاً اگر کشوری چهره‌ای همانند سردار رشید اسلام «حاج قاسم سلیمانی» داشت بارها و بارها با استفاده از ابزارهای هنری این چهره را برای جهانیان به نمایش می‌گذاشت.‌قطعاً اگر کشوری چهره‌ای همانند سردار رشید اسلام «حاج قاسم سلیمانی» داشت بارها و بارها با استفاده از ابزارهای هنری این چهره را برای جهانیان به نمایش می‌گذاشت.
وی تأکید کرد: سردار سلیمانی با توجه به تأثیراتی که هم در جامعه ایرانی و هم جوامع اسلامی منطقه و فرا منطقه داشته به عنوان فردی که در مکتب انقلاب، امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب پرورش یافته می‌تواند موضوع خوبی در قالب هنر انقلاب باشد و هنرمندان ما باید این چهره فرا ملی را به جوامع بشری به درستی معرفی کنیم.
معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان همچنین به شخصیت علمی و انقلابی «شهید فخری زاده» به عنوان نمونه‌ای دیگر نیز اشاره کرد و افزود: تا بعد از شهادت این چهره علمی و انقلابی جوان ایرانی شناخت درستی از او نداشت در حال که سال‌ها دشمن روی این چهره کار کرده و حتی می‌توان گفت که شناخت آنها از ما بیشتر بود و این ضعف ما متولیان فرهنگی و هنری در معرفی چهره‌های ملی و انقلابی است.
وی با بیان اینکه توجه به هنر انقلاب از سوی هنرمندان و متولیان می‌تواند زمینه جریان سازی در شناسایی، معرفی چهره‌های انقلابی و تقویت هویت ملی در میان جوانان ایرانی شود، تأکید کرد: متأسفانه طی سال‌های گذشته در این بخش هم از سوی متولیان و هم هنرمندان کم توجهی شده که امروز شاهد هستیم قهرمانان کودکانمان بتمن، مرد عنکبوتی و سایر شخصیت‌های کارتون‌ها و فیلم‌های اروپایی و آمریکایی هستند.
مصباح در ادامه با اشاره به اینکه استان گیلان نیز از این چهره‌های انقلابی و تأثیرگذار در تاریخ انقلاب اسلامی بسیار دارد که هنرمندان ما باید از هنر خود برای معرفی و شناساندن آنها به جوانان گیلانی بهره گیری کنند، اضافه کرد: به عنوان متولیان فرهنگ و هنر استان تلاش می‌کنیم تا بسترهای لازم برای فعالیت هنرمندان گیلانی و تولید آثار فاخر برای معرفی چهره‌های ماندگار انقلابی استان را فراهم کنیم.
دسته بندی :  خبرها / فرهنگی
به کانال رسمی پایگاه خبری هنر گیلان در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام پایگاه خبری هنر گیلان

دیدگاه شما

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
  • مردم و لبخندها
    حیوانات و طبیعت
    غذا و نوشیدنی
    فعالیت‌ها
    سفر و مکان
    اشیاء
    نمادها
    پرچم‌ها
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید