تبلیغات
پایگاه خبری هنر گیلان » خبرها » نگاهی به سریال پلاک ۱۳؛ یک ارتجاع تصویری محض با داستان های تاریخ گذشته /به قلم اکبر حیدر پور

نگاهی به سریال پلاک ۱۳؛ یک ارتجاع تصویری محض با داستان های تاریخ گذشته /به قلم اکبر حیدر پور

Shokohi
Alireza
28 بهمن 1400
افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده‌اید
سریال تلویزیونی پلاک ۱۳ به کارگردانی آرش معیریان این شب ها در حال پخش از شبکه3 است‌.
به گزارش  هنر گیلان   سریالی که علیرغم حضور تعدادی از بازیگران شناخته شده عرصه طنز نتوانسته به موفقیت چندانی دست یابد. پلاک ۱۳ که در باکس اصلی سریال ها پخش نمی‌شود و در باکس دوم و ساعت ۲۰ به روی آنتن می رود، یک شکست محض برای شبکه سه محسوب می شود. حضور چهره هایی مانند علی صادقی، حسین رفیعی، محمود جعفری، شهره سلطانی، اردلان شجاع کاوه و... نتوانسته کمکی به پربیننده شدن آن کند.
مشکل اصلی این سریال به فیلمنامه ضعیف و پر از ایراد آن بر می‌گردد. موضوعات مطرح شده در این سریال بارها در سریال های طنز سال های نه چندان دور استفاده شده است. هیچ نوع خلاقیتی در فیلمنامه نویسی آن دیده نمی شود و دقیقا با همان حرکات و دیالوگ های دهه ۷۰ و ۸۰ می خواهد مردم را بخنداند که در این کار ناتوان است.
پلاک ۱۳ سریالی است که در سوژه و پرداخت حداقل ۱۵ سال از جامعه ایرانی عقب است و در یک ارتجاع تصویری محض محسوب می شود.
از اسم سریال گرفته که چندین کار با این نام ساخته شده تا لوکیشن تکراری و يکنواخت که برای بیننده خسته کننده است.
پلاک ۱۳ با مشارکت بیمه مرکزی ساخته شده و قرار بوده به نوعی خدمات بیمه به مردم معرفی شود. اما این کار در طول سریال در ساده ترین شکل خود اتفاق می افتد و هیچ کمکی به معرفی شدن خدمات بیمه ای نمی کند و شعارزده رها می شود.
شبکه سه که در سالهای گذشته میزبان آثار کارگردان های مطرحی مانند مهران مدیری و رضا عطاران و درسالهای بعد سروش صحت و سعید آقاخانی نیز اکثرا آثار حداقل قابل قبولی را ساخته اند، با این سریال یک عقب گرد کامل داشته است. باید پذیرفت که سالهاست سريال طنز قابل قبولی در این شبکه پخش نشده است.
آرش معیریان کارگردانی این سریال را برعهده داشته که در کارنامه وی طنزهای سخیفی در عرصه سینما و گاها تلویزیون وجود دارد. بجز فیلم کما که در زمان خود اثر قابل توجهی بود، اکثر آثار وی در سطح پایین و صرفا با هدف گیشه و... همراه بوده است.
گروه بازیگران این کار را چهره های باتجربه و با کارنامه ای تشکیل می دهند‌. اما این بازیگران در پلاک ۱۳ کاملا مستاصل هستند و عملا به حال خود رها شده اند.
مثلا حسین رفیعی بازیگری است که یکی از موفق ترین بازیگران طنز دهه ۷۰ و ۸۰ بود، در این سریال عقب گرد کامل داشته و گاهی به سبک همان آثار ۲۵ سال پیش خود ایفای نقش می کند. حضور علی صادقی که یکی از محبوب ترین چهره های عرصه طنز دو دهه گذشته بوده در این کار با یک کاراکتر هميشه تکراری، کاملا رها شده و بلاتکلیف است و مشخص است از روی رفع مسئولیت و..‌‌. در سریال حضور دارد. تلاش های پیشکسوتانی مانند محمود جعفری و اردلان شجاع کاوه و بازیگران خوبی مانند امیرحسین صدیق، نگار عابدی و فرزانه سهیلی نیز بی سرانجام است و در این داستانک های تهی و تکراری نمی توانند قابلیت های خود را نشان دهند. 
به طور معمول در بعضی سریال های روتینی که نتوانسته اند بعد از گذشت قسمت های متوالی مخاطب جذب کنند، ورود یک یا چند بازیگر جهت شوک به کار می تواند مفید باشد، اما در پلاک ۱۳ این اتقاق رخ نداد. حضور رضا شفیعی جم که بازیگر بسیار موفقی در تیپ سازی طنز تلویزیون و سینما بوده، در این سریال نتوانست اتفاق مثبتی را برایش رقم بزند و این بازیگر بعد از چند قسمت از کار جدا شد و اصلا کسی متوجه نشد او چرا آمد و چرا رفت! همچنین اضافه شدن سیاوش مفیدی در کاراکتری تکراری و در نقش یک جاهل که بارها و بارها در آثار مختلف دیده شده اصلا نتوانسته اتفاق مثبتی در کارنامه او و سریال رخ دهد.
طبق اعلام گفته سازندگان، پلاک ۱۳ با ۲۸ درصد یکی از پربیننده ترین سریال های ماه‌های اخیر بوده که خود این آمار نشان دهنده میزان مقبولیت این سریال است. ما در همین سالهای اخیر سریال هایی داشته ایم که بالای ۹۰ درصد بیننده داشته اند و ۲۸ درصد بیننده گویای همه چیز است.
در مجموع پلاک ۱۳ یک شکست برای شبکه سه محسوب می شود و خوب است که بازنگری در سیاست های سریال سازی آن انجام شود تا خاطره آثار ماندگاری که در سالهای نه چندان دور پخش شده بار دیگر زنده شود.
دسته بندی :  خبرها / مقالات
به کانال رسمی پایگاه خبری هنر گیلان در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام پایگاه خبری هنر گیلان

دیدگاه شما

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
  • مردم و لبخندها
    حیوانات و طبیعت
    غذا و نوشیدنی
    فعالیت‌ها
    سفر و مکان
    اشیاء
    نمادها
    پرچم‌ها
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید