تبلیغات
پایگاه خبری هنر گیلان » خبرها » توسط انتشارت جهاددانشگاهی گیلان؛ کتاب «روزنامه‌نگاری علمی و کاربردی 1» منتشر شد

توسط انتشارت جهاددانشگاهی گیلان؛ کتاب «روزنامه‌نگاری علمی و کاربردی 1» منتشر شد

Shokohi
Alireza
17 فروردین 1395
افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده‌اید

توسط انتشارت جهاددانشگاهی گیلان؛ کتاب «روزنامه‌نگاری علمی و کاربردی 1» منتشر شد

جلد نخست کتاب «روزنامه‌نگاری علمی و کاربردی» تالیف مجید محمدپور، نویسنده، روزنامه‌نگار و مدرس دانشگاه توسط انتشارات جهاددانشگاهی واحد استان گیلان منتشر شد.
به گزارش هنر گیلان، مجید محمدپور،نویسنده و روزنامه‌نگار در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای گیلان، با اشاره به توسعه و گسترش پرشتاب و شگفت‌انگیز علوم و فناوری‌های نوین در عصر حاضر، اظهار کرد: در عصری که پیشرفت حیرت‌آور فناوری جهان را در عمل نه به دهکده بلکه به ویلایی کوچک مبدل ساخته و پیام‌ها و اطلاعات از نقطه‌ای به نقطه  دیگر جهان به سرعت انتقال می‌یابد، پیام و اطلاع‌رسانی بیش از پیش خودنمایی می‌کند.

وی با بیان اینکه اهمیت و جایگاه اطلاع‌رسانی و انتقال پیام‌ها در همه عصرها به ویژه امروز، به حدی است که حتی برای آغاز یک عملیات نظامی، ابتدا باید جنگ روانی به راه انداخت، افزود: انسان امروز باید «بیاموزد» و با افزایش مداوم  به آگاهی‌ها و تحقیقات علمی و عملی خود و نیز با آسایش فکری و جسمی، تحول ایجاد کند. از آنجا که هر جامعه‌ای از مسیر آگاهی بیشتر از محیط پیرامون خود به امنیت بیشتر می‌رسد لذا این دوره را دوره خرد و فرزانگی می‌نامند.

مدرس دانشگاه با تصریح بر اینکه منابع مربوط به حوزه روزنامه‌نگاري در كشورمان بسيار محدود و معدود است، خاطرنشان کرد: ‌ضرورت دارد اصحاب رسانه و روابط عمومي‌ها همچنين جوانان علاقه‌مند به حوزه روزنامه‌نگاري به منابع معتبر تحقيقي و علمي دسترسي داشته باشند كه شيوه‌هاي نوين و علمي اطلاع‌رساني  را بياموزند. در اين شرايط تفاوت آنها با ديگران همين آموزش‌ها و تعهدشان به جامعه براي ارائه و انتشار اخبار و گزارش‌ها به شيوه‌هاي صحيح و موثق است لذا در راستاي زمينه‌سازي براي آموزش علاقه‌مندان، كتاب «روزنامه‌نگاری علمی و کاربردی» به رشته تحرير درآمد.

وي با بیان اینکه كتاب مذکور در دو جلد تاليف شده است،عنوان کرد: جلد نخست آن در پنج فصل شامل «طرحي ملي با نگاه جهاني»، «تاريخ مطبوعات ايران»، «شيوه‌هاي علمي خبرنويسي»، «نظريه‌هاي ارتباط جمعي» و «شيوه‌هاي نوين گزارش‌نويسي در رسانه‌ها» هم‌اكنون در رشت مركز استان گيلان در دسترس علاقه‌مندان است.

محمدپور فصل نخست کتاب خود را تاکید بر لزوم بهره‌گیری از استعدادهای فراوان و برجسته مساجد برای آگاهی مناسب افکار عمومی دانست و گفت: در فصل دوم این كتاب به تاريخ مطبوعات ايران از قبل از دوره مشروطه تا دوره انقلاب اسلامي به صورت موجز سخن به ميان آمده و در بخش‌هاي بعدي كه هر كدام يک درس دانشگاهي را در يک ترم تحصيلي شامل می‌شوند، به نظريه‌هاي ارتباطي، اصول علمي خبرنويسي و اصول حرفه‌اي گزارش‌نويسي پرداخته است.

نويسنده كتاب «روزنامه‌نگاري علمي و كاربردي» خواستار اطلاع‌رسانی حرفه‌ای، یادآور شد: جوانان ما در نشريات مكتوب و به خصوص در پايگاه‌ها و سايت‌هاي خبري كه هر روز و شايد هر ساعت بر تعداد آنها اضافه مي‌شود،‌ قبل از هر اقدام بايد در راستاي اطلاع‌رساني و خبردهي علمي، صحيح،‌ دقيق و سريع با نگاه به حفظ و حراست از اسلام عزيز و منافع ملي آموزش‌هاي لازم حرفه روزنامه‌نگاري را بياموزند.

استاد روزنامه‌نگاري،‌ روابط عمومي و مديريت با بیان اینکه براي داشتن روزنامه‌نگاراني متخصص،‌ كارآمد، پرانرژي و آگاه به مسائل ملي و فراملي شايسته‌تر خواهد بود كه اين هنر برجسته از دوره پايان دبيرستان به جوانان آموزش داده شود، اضافه کرد: جا دارد كه همه عوامل روابط عمومي‌ها در بخش‌هاي دولتي و خصوصي آموزش‌هاي لازم را فرا بگيرند و حداقل كتاب‌هاي حوزه روزنامه‌نگاري و ارتباطات را مطالعه کنند و بر دانش خويش در اين خصوص بيفزايند.

به گزارش ایسنا، مجید محمدپور 34 سال سابقه مسئولیتی و كار رسانه‌اي در خبرگزاري جمهوري اسلامي(ایرنا) در پنج استان كشور،‌ روزنامه ايران،‌ روزنامه حمايت ارگان قوه قضائيه، تدریس در باشگاه خبرنگاران صدا و سيما،‌ سرپرستی نشريات مكتوب و پايگاه‌هاي خبري – تحليلي و نيز‌ ریاست اداره ارتباطات دستگاه قضايي، سردبيری پايگاه خبري ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي كشور و‌ مديریت ارزشيابي خبرگزاري نفت(شانا) را در كارنامه حرفه‌اي خود دارد.

قيمت هر جلد كتاب كه در 153 صفحه قطع وزيری توسط انتشارات جهاددانشگاهی گیلان منتشر شده، 10 هزار تومان است و قيمت كتاب براي رسانه‌ها و حوزه‌هاي فرهنگي با 20 درصد تخفيف همراه خواهد بود
دسته بندی :  خبرها / فرهنگی
به کانال رسمی پایگاه خبری هنر گیلان در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام پایگاه خبری هنر گیلان

دیدگاه شما

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
  • مردم و لبخندها
    حیوانات و طبیعت
    غذا و نوشیدنی
    فعالیت‌ها
    سفر و مکان
    اشیاء
    نمادها
    پرچم‌ها
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید