تبلیغات
پایگاه خبری هنر گیلان » خبرها » لاهیجان در مسیر تبدیل شدن به پایتخت چای کشور

لاهیجان در مسیر تبدیل شدن به پایتخت چای کشور

Shokohi
Alireza
28 خرداد 1401
افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده‌اید
گروه کارشناسی کمیسیون ملی یونسکو برای ثبت لاهیجان به عنوان پایتخت چای ایران با انجمن های هنری و فرهنگی به گفتگو نشستند.                                                 

به گزارش  هنر گیلان   به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان؛  گروه کارشناسی کمیسیون ملی یونسکو با برخی از اعضای انجمن های هنری و فرهنگی برای ثبت لاهیجان به عنوان پایتخت چای ایران  عصر روز چهارشنبه 25 خرداد 1401 در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان بحث و تبادل نظر کردند. 
 
محیط طباطبایی رئیس کمیته ارزیابی حافظ جهانی کمیسیون ملی یونسکو ، عبدالمهدی مستکین مدیر گروه فرهنگ و ضیابری مدیر شبکه شهرهای یونسکو نمایندگان کمیسیون ملی یونسکو بودند که برای ثبت لاهیجان به عنوان پایتخت چای به این شهر سفر کردند و در این جلسه در مورد همکاری هنرمندان برای ثبت این عنوا‌ن مهم و استفاده از ظرفیت های هنری به گفتگو  پرداختند .

در ابتدای این نشست نگار نادری  رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان ضمن ابراز خرسندی از این رخداد گفت: وقتی در مورد لاهیجان سخن به میان می آوریم ، نمی توانیم از چای حرف نزنیم ،چای بر فرهنگ هم تاثیر گذاشته است . اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان تاکنون برنامه های مختلف فرهنگی و هنری را در حوزه چای برگزار کرده است از جمله :در زمینه ساخت فیلم که کارگاه فیلم کوتاه چای با حضور زنده یاد عباس کیارستمی برگزار شد، سرایش اشعار در مورد چای ، برگزاری دومین جشنواره چای با عنوان "چای ، لاهیجان و فرهنگ" که در آن چای و فرهنگ را دوبال لاهیجان محسوب کردیم.

 وی افزود: یکی از موضوعات جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان که یازدهمین دوره خود را طی می کند " شهروند ، حمایت از چای ایرانی" است. 

 در ادامه ضیابری مدیر شبکه شهرهای یونسکو ضمن معرفی اعضای کمیته در خصوص هدف برگزاری این نشست گفت:قرار است پرونده ای را ارزیابی کنیم تا لاهیجان به عنوان پایتخت چای معرفی شود به همین منظور بنا داریم با گروه‌های مختلف و ذی‌نفعانی که با شهر و حوزه شهروندی و اساساً با مقوله ی چای سر و کار دارند به گفت‌وگو بنشینیم . وی افزود:اگر لاهیجان به عنوان پایتخت چای  انتخاب شود آنگاه شهر تم چای خواهد گرفت همه آیینها ، مباحث فرهنگی و پیشینه تاریخی ؛ اتفاقاتی که با موضوع چای قرار است بیفتد را هم شهروندان ،هم مدیریت شهری و حوزه های کسب و کار که متاثر از حوزه ی چای  هستند باید مشارکت و همکاری داشته باشند تا بتوانیم ارزیابی هایی که به صورت دوره ای انجام می‌دهیم را بگذرانیم و برند پایتختی حوزه چای برای لاهیجان تثبیت میشود .

پس از آن محیط طباطبایی رئیس کمیته ارزیابی حافظ جهانی کمیسیون ملی یونسکو گفت: امده ایم تا لاهیجان را به عنوان پایتخت چای ارزیابی کنیم . یقیناً چای صرفاً یک نوشیدنی نیست ، بلکه مهمتر از آن ، این است که چای یک پدیده فرهنگی است .از زمانی که چای وارد ایران شده تا به امروز ، به مهمترین نوشیدنی کشور تبدیل شده و جایگاه خاص و ویژه ای دارد .همانطور که می بینیم از دیرباز چایخانه ها فقط مکانی برای نوشیدن چای نبوده است بلکه فضای گفت‌وگو ، تعامل و یک رسانه عمومی شهری بوده است و پیوند دهنده بین افراد . نقالی ، مداحی ، پرده خوانی و ....در آن صورت می گرفته به گونه می توان گفت چایخانه ها پاتوق های فرهنگی شهر بوده و مهمترین عرصه حیات مدنی تلقی می شود .

وی در ادامه افزود : چای تا جای پیشرفت می کند که آن را حسن ختام هر بحثی می‌دانند همچنین وقتی به ادبیات معاصر رجوع میکنیم یقیناً در داستان‌ها، اشعار و ...ردپای چای را می یابیم ،همچنین در حوزه های دیگر چون هنرهای تجسمی نیز چای تجلی ویژه‌ای دارد . نتیجه می گیریم چای ابعاد وسیع تر از بعد اقتصادی و تجاری دارد و آن فرهنگ است و امری که با فرهنگ التزام پیدا کند رونق اقتصادی و اجتماعی بهتری را پیدا خواهد کرد.

در ادامه عبدالمهدی مستکین مدیر گروه فرهنگ یونسکو در مورد لاهیجان گفت: لاهیجان را باید یقین با حزین لاهیجی ،شیخ زاهد و کوشیار گیلانی شناخت نه با تله کابین. لاهیجان؛سلامی چو بوی خوش آشنایی است با عطر خوش چای . چای یک فرهنگ و آیین است نه یک نوشیدنی صرف . آنچه ما برای ثبت آن می کوشیم نه آن است که بگویند لاهیجان دیاری ست که تله کابین دارد ، بلکه مقصود آن است که بگوییم آن هنگام که به این سرزمین آمدید دامن سخن ، گفت و گو ، شادی ، مهر و حکمت باید بر صدر بنشیند. البته باید بکوشیم فرزندان ما که در این سیلاب ابتذال گرفتار آمده‌اند و از هر سو تندبادهای سهمناک ، فرهنگ ایران زمین را به تاراج می برد باید با عناصر هویت ساز خودمان ،فرهنگ مان  را برصدر بنشانیم نه اینکه از فرهنگ فرا مرزیان تقلید کنیم .

در ادامه مباحث مفصلی توسط اصحاب فرهنگ و هنر لاهیجان از حوزه های مختلفی چون شعر و ادبیات ، نمایش و ....در خصوص چای مطرح شد.

در این نشست علاوه بر حضور هیات امنای انجمنهای داستان، ترانه، قرآن ، شعر ، سینمای جوان، نمایش، مفاخر ، خوشنویسان ؛ تعدادی از اصحاب رسانه نیز حضور داشتند. 

دسته بندی :  خبرها / فرهنگی
به کانال رسمی پایگاه خبری هنر گیلان در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام پایگاه خبری هنر گیلان

دیدگاه شما

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
  • مردم و لبخندها
    حیوانات و طبیعت
    غذا و نوشیدنی
    فعالیت‌ها
    سفر و مکان
    اشیاء
    نمادها
    پرچم‌ها
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید