تبلیغات
پایگاه خبری هنر گیلان » خبرها » پیام وزیر فرهنگ به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان پارسی

پیام وزیر فرهنگ به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان پارسی

Shokohi
Alireza
25 اردیبهشت 1402
افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده‌اید
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز پاسداشت زبان پارسی پیامی صادر کرد.                                                 
به گزارش  هنر گیلان  به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیام محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ به شرح زیر آمده است: 
 
 
بسم الله الرحمن  الرحیم

 حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر بزرگ تاریخ ما، پاسدار زبان و هویت ایرانی است. او در روزگار افراط و تفریط ها با نوشتن شاهنامه راه دیگری را برگزید و هویت قومی را میزبان و  پذیرای هویت دینی کرد. مفاهیم و ارزشهای متعالی اسلام در شاهنامه به زبان شعر و در صورت داستان ها و تمثیل ها و روایتها طرح شدند و بدین سان فردوسی راهی را آغاز کرد که تا امروز ادامه دارد. شاعر شکوهمند ایران ما اسطوره ها و حکایت‌های کهن ایران را با معارف و معناهایی که از روایات درخشان اسوه‌های دین اسلام آموخته بود در هم آمیخت و بدینسان از وجود و زمانه و زبان خود به آنها تری و طراوتی جاودانه داد. زندگی و زایایی زبان فارسی میراث فردوسی و جانشینان شایسته او در ادب فارسی است.  زبان فارسی به عنوان یکی از مهم ترین مولفه های هویت ایرانی وجود خود را مدیون هنر و اندیشه و کوششهای این شاعر حکیم است. اگر ما امروز می‌توانیم متون هزار سال گذشته خود را به سادگی بخوانیم باید سپاسگزار   متن  گرانمایه شاهنامه باشیم و بنایی بلند که حکیم توس  با نظم خود ساخت تا در پناه آن هویت ایرانی و زبان پارسی از باد و باران روزگاران گزندی نبیند. توحیدسرایی فردوسی در نسلهای بعد تبدیل به یک سنت شد و یک سلسله سخن ارجمند در توحید را پدید آورد که به مثابه نخ تسبیحی همه گوهرهای تاریخ ادب فارسی را بر محور توحید و ولایت الله سامان داد. حماسه جاودان این شاعر بزرگ ملت ما در طول تاریخ روح و نگرش حماسی را در جای جای ایران زنده نگه داشت و لر و ترک و کرد و فارس با زمزمه شاهنامه  چراغ  پهلوانی و دلاوری را در چهار گوشه این دیار روشن نگه داشتند. شکر نعمت فردوسی بازخوانی و فهم کتاب ارجمند اوست که انشاالله مجموعه نیروهای فرهنگی ما بتوانند سهم خود را در این مسیر ادا کنند. و در ادامه راه او  همان‌گونه که حضرت آیت الله جوادی آملی در بیانی تصریح کرده‌اند هم و غم ما باید متوجه تربیت فردوسی‌های روزگار خودمان باشد تا در گردنه‌های دشوار تاریخ این سرزمین حماسه‌سرایان تازه نفس خود را داشته باشد. درخشش‌های ابدی نصیب آسمان جان پر روشنان فردوسی باد.
                                

                                                                             
                                                                                                             
                                    
                                
دسته بندی :  خبرها / فرهنگی
به کانال رسمی پایگاه خبری هنر گیلان در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام پایگاه خبری هنر گیلان

دیدگاه شما

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
  • مردم و لبخندها
    حیوانات و طبیعت
    غذا و نوشیدنی
    فعالیت‌ها
    سفر و مکان
    اشیاء
    نمادها
    پرچم‌ها
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید