تبلیغات
پایگاه خبری هنر گیلان » خبرها » سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی: تدوین سند ملی موسیقی جایگاه اصلی موسیقی را در حکمرانی تبیین می‌کند/همراهی فقها در تنظیم سند

سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی: تدوین سند ملی موسیقی جایگاه اصلی موسیقی را در حکمرانی تبیین می‌کند/همراهی فقها در تنظیم سند

Shokohi
Alireza
27 خرداد 1403
افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده‌اید

امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ با حضور در شبکه خبر به تشریح جزییات سندملی موسیقی ایران پرداخت.                                                 

به گزارش  هنر گیلان  به نقل از روابط عمومی معاونت هنری، امیرحسین سمیعی، مدیرکل دفتر موسیقی با حضور در شبکه خبر و برنامه «سلام خبرنگار» درباره سند ملی موسیقی به ارائه توضیحات پرداخت.

این مدیر فرهنگی درباره چرایی نیاز به تدوین این سند بیان کرد: ما هیچ وقت سند بالادستی در حوزه موسیقی و هنرهای دیگر نداشتیم. از آنجایی که موسیقی هنری است که شنوندهِ ناگزیر دارد و پهنه تاثیرگذاری آن به روی مخاطب بسیار آنی است و در بازه زمانی بلند می‌تواند مهم باشد، بنابراین سند بالادستی در این حوزه به این شکل که راهبری اساسی را در دست بگیرد نداشتیم. موسیقی هنری است ترکیبی از دانش، اندیشه و ذوق هنری که بسیار برجسته تر و بارزتر از هنرهای دیگر است.

او ادامه داد: ما گره‌های اساسی در عرصه موسیقی و بخصوص در حوزه راهبردی و به شکل کلان داریم. ما اگر چه ریشه‌های مستحکم و بسیار فرهنگی در موسیقی داریم، اما از سوی دیگر ابتذال هم برای خودش جریانی می‌سازد و آنچه که با این نظام ساختارمند و فرهنگ قوی، خودمان را در برابر این ابتذال مقاوم نشان دهد، تا پیش از این وجود نداشت.

مدیرکل دفتر موسیقی همچنین اظهار کرد: سند ملی موسیقی در ابتدا از نظر نظری و عملی جایگاه موسیقی حقیقی را در ساحت حکمرانی فرهنگی کشور تبیین می‌کند. این اقدام بزرگ با این تدوین اتفاق افتاده است و امروز از آن رونمایی شد. 

سمیعی درباره ویژگی‌های سند ملی موسیقی گفت: یکی از ویژگی‌های مهم سند ملی موسیقی این است که در ابتدا تمام دستگاه‌های اجرایی و متولی حوزه فرهنگ در عرصه موسیقی را یکدست و صاحب راهبرد و یک اندیشه واحد می‌کند. همچنین مرکز موسیقی وزارت فرهنگ، مرکزموسیقی حوزه هنری، مرکز موسیقی صداوسیما، شهرداری‌ها و تمام نهادهایی که موازی به این شکل کار می‌کنند، در کنار دفتر موسیقی وزارت ارشاد قرار می‌گیرند. در واقع این سند همه را به یک نظم نهایی می‌رساند تا از ظرفیت‌های همدیگر بهره‌مند شوند و در یک سیاست واحد فعالیت کنند. پرداختن به موسیقی حقیقی و واقعی که بیشتر به سمت تمدن‌سازی و فرهنگ متعالی بشر حرکت می‌کند مانند موسیقی ملی ایران، یکی از این شاخص‌هاست که باید به ظرفیت‌های آن توجه کرد. در ادامه موسیقی نواحی و مقامی ماست که ظرفیت‌ها و استعدادهای این بخش شناسایی و در حوزه آموزش و اجرا پرداخت اصلی می‌شود. 

او درباره برنامه‌های اجرایی این سند نیز توضیح داد: ما در ساختار و فرایند در حوزه راهبری موسیقی دچار گره‌هایی هستیم که هیچ چیزی مانند این سند برای نهادهای متولی حوزه موسیقی  توانایی بازکردن این گره‌ها را ندارد. شعار ما این است که در مقابل ابتذالی که ضد فرهنگ است، باید بایستیم، مهم‌ترین ساحت مواجه ما با غرب نیز فرهنگ است و یکی از نمودهای عملی آن حوزه موسیقی است؛ موسیقی تمدن‌سازی که ریشه‌های محکمی دارد. بخش مهمی از این اتفاق کادرسازی است. تا پیش از سند ملی موسیقی، محور ثابتی در حوزه پرورش کادر موسیقی نداشتیم، درحالیکه زیرساخت‌های آن وجود دارد. به دلیل عدم یک ساختار و تصمیم واحد در حوزه موسیقی نگاه محوری به این حوزه نداشتیم و حالا با سند ملی موسیقی این گره باز می‌شود و این نیروهای آموزش دیده در نهایت وارد میدان می‌شوند و ما را به سمت موسیقی متعالی رهنمون می‌کنند. 

سمیعی ادامه داد: یکی دیگر از نقاط مهم سند ملی موسیقی، ظرفیت مهم ادبیات ماست که همنشین فوق‌العاده ایست برای موسیقی ما و از دیرباز نیز اینگونه بوده است.  شعر ما به همان قدرت است که موسیقی ما؛ حال به چینش اینها در کنار هم نگاه محوری درستی شده است و وقتی در نهادهای متولی موسیقی این سند پخش و هرکدام مسیر خود را می‌بینند به آن نگاه متعالی خواهیم رسید. 

سمیعی گفت: این سند مرکب حرکت است و مقصد حرکت نیست. نقشه راه را فراهم کرده و نهادها را کنار هم آورده و به یک دستور‌العمل واحد رسیده تا به موسیقی فاخر برسیم. 

او درباره آیین‌نامه اجرایی سند نیز توضیح داد: آیین‌نامه در مسیر تدوین است، خوبی این سند این است که نقش هرنهاد و وزن آن و وظایفی که برعهده دارد، مشخص است. صداوسیما با توجه به این که رسانه ملی است حساسیت‌هایی در حوزه پخش دارد و زیرساخت‌های آموزشی و اجرایی مانند ارکستر سمفونیک دارد. حوزه هنری، وزارت فرهنگ به همین شکل، در واقع همانطور که اشاره کردم خبرگان این حوزه بهم متصل می‌شوند و این تدوین بهتری را شکل خواهد داد. 

مدیرکل دفتر موسیقی ادامه داد: آیین‌نامه اجرایی به زودی تدوین و ارائه می‌شود. این سند خیلی وقت پیش کارش آغاز شده است، اما در این دولت به ثمر نشست. این یک برنامه بلند مدت است و اگر ما به فکر یک برنامه زودبازده باشیم، اساسا سند این راه را ترسیم نکرده است، چرا که سند یک برنامه بلند مدت است که در طول زمان جاری می‌شود. مهم این است که تاکنون چنین سندی نداشتیم و این چراغ راه را برای ما روشن می‌کند. 

او در پایان درباره نظر فقها نیز گفت: در اصل، تدوین این سند جایگاه اصلی موسیقی را در حکمرانی تبیین می‌کند. در شوراهای اولیه بزرگانی از فقه حضور داشتند و در ادامه نیز گروه‌ها و هسته‌های اصلی فقهی  حضور دارند و نظرات خود را اعلام می‌کنند.

دسته بندی :  خبرها / موسیقی
به کانال رسمی پایگاه خبری هنر گیلان در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام پایگاه خبری هنر گیلان

دیدگاه شما

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
  • مردم و لبخندها
    حیوانات و طبیعت
    غذا و نوشیدنی
    فعالیت‌ها
    سفر و مکان
    اشیاء
    نمادها
    پرچم‌ها
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید