تبلیغات
پایگاه خبری هنر گیلان » خبرها » قابلیت ثبت غذاهای محلی آستارا در فهرست میراث معنوی / افزایش درجه استهلاک بناهای تاریخی در گیلان

قابلیت ثبت غذاهای محلی آستارا در فهرست میراث معنوی / افزایش درجه استهلاک بناهای تاریخی در گیلان

Shokohi
Alireza
04 بهمن 1395
افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده‌اید

 قابلیت ثبت غذاهای محلی آستارا در فهرست میراث معنوی / افزایش درجه استهلاک بناهای تاریخی در گیلان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: غذاهای متنوع و محلی آستارا قابلیت ثبت در فهرست آثار میراث معنوی را دارد.
به گزارش هنر گیلان رضا علیزاده پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران این شهرستان با بیان اینکه بحث غذا یکی از زمینه‌هایی بوده که در ثبت آثار دنبال می‌شود اظهار کرد: به دلیل تنوع غذایی در استان، شهر رشت به‌عنوان شهر خوراک و غذا ثبت جهانی شده است.

وی با اشاره به اینکه دیگر مناطق استان به‌ویژه شهرستان آستارا با غذاهای متنوع و محلی خود توانایی این را دارد که در فهرست آثار ثبتی در قطعه میراث معنوی قرار گیرد، تصریح کرد: پرونده چهار غذای محلی لونگی، باسترما، بورانی پلو و چغرتما، کامل شده و در اسرع وقت به شورای ثبت ارسال می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه غذا یکی از انگیزه‌های حضور گردشگران در یک منطقه محسوب می‌شود، اضافه کرد: رستوران‌ها، واحدهای پذیرایی و سفره‌خانه‌ها می‌توانند با بها دادن به غذاهای بومی و محلی جذب گردشگر کنند.

علیزاده پرهیز از منوهای کلیشه‌ای و روی آوردن به الگوهای معماری، استفاده از لباس‌های بومی‌ـمحلی، آرایه‌های سنتی و صنایع‌دستی را موجب افزایش جذابیت‌ها دانست و ادامه داد: تلفیق اینها با موسیقی محلی و بومی در رونق بخشیدن به فضای کسب‌وکار در رستوران‌ها نقش دارد.

وی فراهم کردن بسترهای زیرساختی توسعه گردشگری با درک فرصت‌ها و ظرفیت‌های اعتباری موجود در دفتر امور روستایی استانداری، سیستم راه و ترابری و دیگر مجموعه‌ها را امکان‌پذیر خواند و متذکر شد: در بحث زیرساخت‌های صنعت گردشگری هنوز جا برای کار کردن وجود دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اینکه منابع موجود درزمینه ایجاد کمپینگ‌ها، سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه‌ها باید پوشش داده شوند، متذکر شد: اعتبارات ما پاسخگوی مرمت، حفظ و صیانت از آثار تاریخی را نمی‌دهد.

علیزاده بناهای تاریخی را از مهم‌ترین دغدغه‌های میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان دانست و اضافه کرد: درجه استهلاک بناهای تاریخی به دلیل شرایط اقلیمی استان بسیار بالاست و با این منابع و بالا بودن بناهای تاریخی عملاً با مشکل مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه بناهای تاریخی متعلق به دستگاه‌های دولتی باید به‌صورت مشارکتی و در تعامل با میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مرمت و حفظ شوند، خاطرنشان کرد: نابودی بناهای تاریخی نابودی تمدن یک منطقه است.  

به گفته این مسؤول، مجموع اعتبار تملک‌دارایی‌های سرمایه تصویب‌شده میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، هفت تا هشت میلیارد تومان بوده که تا اواسط سال مالی جاری میزان اعتبار اختصاص یافته مشخص می‌شود و تا به امروز نیز پروژه‌های میراث فرهنگی به‌صورت تعهدی به مرحله اجرا درآمده است.
به کانال رسمی پایگاه خبری هنر گیلان در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام پایگاه خبری هنر گیلان

دیدگاه شما

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
  • مردم و لبخندها
    حیوانات و طبیعت
    غذا و نوشیدنی
    فعالیت‌ها
    سفر و مکان
    اشیاء
    نمادها
    پرچم‌ها
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید