تبلیغات
پایگاه خبری هنر گیلان » خبرها » مقام خبرنگار اسیر یک برگ تقویم!

مقام خبرنگار اسیر یک برگ تقویم!

honarguilan
honarguilan
17 مرداد 1396
افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده‌اید

مقام خبرنگار اسیر یک برگ تقویم!

روزنامه سوال جواب چاپ استان گیلان در شماره سه شنبه 17 مردادماه، مطلبی در قسمت یادداشت امروز با عنوان مقام خبرنگار اسیر یک برگ تقویم! به قلم علی کریمی پاشاکی منتشر کرده است.
به گزارش هنر گیلان در کنار همه روزهایی که در تقویم ما برای ارج گذاشتن بر اقشار حرفه ای ، علمی و جنسیتی نامگذاری شده، روزی هم به نام خبرنگار تعیین شده است؛ روزهایی داریم به نام کارگر، کارمند، پزشک، پرستار، مهندس، منجم، زن، مرد، دختر، پدر، مادر، کودک و ... هر قدر جایگاه صاحبان این روزها با اسم گذاری در یک برگ تقویم تا به حال بالارفته و حقوقشان ایفا شده است، خبرنگاران نیز با همان معیار انتظار دارند با نامگذاری یک روز، جایگاهشان بالا رود و حقوق شان ایفا و به آنها اهمیت داده شود.
اگر اهمیت حرفه خبرنگاری را در زمینه مالی و اقتصادی جست وجو کنیم، چندان نمی توان درباره آن چیزی نوشت. خبرنگاران عموما در موسسات خصوصی و بنگاه های اطلاع رسانی خودگردان با بنیه کم اقتصادی کار می کنند، این بنگاه ها توان بالایی برای پرداخت دستمزدهایی که حق خبرنگاران باشد، ندارند برای این خبرنگاران، همه چیز در حداقل است.
اگر اهمیت شغل خبرنگاری را در موقعیت حرفه ای بدانیم، ناگفته پیداست از این لحاظ هم دست خبرنگاران خالی است؛ وقتی برای خبرنگاران هم تعیین تکلیف می کنند و محدودیت های سلیقه ای اعمال شده بر فعالیت خبرنگاری مانع حرکت خبرنگاران بر مدار حرفه ای گری است و خبرنگاری تنها روی کاغذ به رسمیت شناخته می شود، خبرنگاران حتی از داشتن یک مجمع صنفی محرومند و طبعا نمی توان از اهمیت و جایگاه این حرفه سخنی گفت.
در سال های اخیر خبرنگاری در پایین ترین جایگاه ممکن نشسته است. اگر به صفحات روزنامه ها و متون سایت های خبری فعال دقیق شویم، پرداختن به سوژه هایی را می بینیم که بود و نبودش چندان مهم نیست. خبرنگاران خصوصا در حوزه های اجتماعی سراغ هر سوژه که بروند، به نوعی به سیاست ارتباط پیدا می کند. احتیاط های بیش از حد سازمانی و شخصی، مانع از آن می شود که خبرنگاران بتوانند با اطمینان خاطر دردهای جامعه را مطرح کنند.
متاسفانه دوره ای بوجود آمد که برخی مدیران دستگاه های مختلف به خبرنگاری و خبرنگاران چشم غره می رفتند ولی به نظر می رسد در سال 92 به این طرف، شرایط طوری در حال طراحی است که مجموعه یا مدیری از انتقاد نترسد و هیچ مدیر یا مجموعه یا کسی، خبرنگاری را به خاطر قلم یا لحن انتقادی اش چشم غره نرود در غیر اینصورت، خبرنگار جز نامی چسبیده به برگ تقویم نخواهد بود.
دسته بندی :  خبرها / فرهنگی
به کانال رسمی پایگاه خبری هنر گیلان در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام پایگاه خبری هنر گیلان

دیدگاه شما

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
  • مردم و لبخندها
    حیوانات و طبیعت
    غذا و نوشیدنی
    فعالیت‌ها
    سفر و مکان
    اشیاء
    نمادها
    پرچم‌ها
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید