تبلیغات
پایگاه خبری هنر گیلان » خبرها » یادمان مشهد میرزا کوچک خان با هم اندیشی مفاخر گیلان خلق می شود

یادمان مشهد میرزا کوچک خان با هم اندیشی مفاخر گیلان خلق می شود

Shokohi
Alireza
26 مرداد 1396
افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده‌اید

 یادمان مشهد میرزا کوچک خان با هم اندیشی مفاخر گیلان خلق می شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بیان کرد: خلق یادمان مشهد میرزا کوچک خان در شهرستان ماسال، با هم اندیشی مفاخر استان انجام می شود.
به گزارش هنر گیلان فیروز فاضلی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پروژه ساخت بنای یادمان مشهد میرزا کوچک جنگلی در منطقه سیاه خانی در ارتفاعات ماسال از موارد مورد تأکید استاندار گیلان است که به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان واگذار شده است.
وی تصریح کرد:چشم انداز، مقیاس و تناسب سازه، ساخت راه دسترسی مناسب و تعبیه تابلوهای راهنما، حفظ بافت طبیعی و شأن تاریخی و تقدیسی مکان با کمترین دستکاری در منطقه از موارد مورد تأکید استادان و مفاخر هم اندیش در زمینه خلق یادمان مشهد میرزا کوچک خان بوده است.
فاضلی ادامه داد: مفاخر گیلان با اشاره به اینکه بنای یادمان مشهد میرزا در عین سادگی باید به شکلی هنرمندانه پیام رسان نهضت و شهادت باشد، طرح ارائه شده برای ساخت بنا را با اندکی تغییرات تأیید کردند.
میرزا یونس معروف به میرزا کوچک در سال 1298 در رشت متولد شد. با توجه به آنکه پدرش به میرزابزرگ معروف بود، به وی میرزا کوچک لقب دادند. در نوجوانی برای تحصیل علوم دینی قدم به مدارس مذهبی گذاشت و مدارج علمی را طی کرد و در سال 1326 در گیلان به صفوف آزادیخواهان پیوست و برای مقابله با محمدعلی شاه روانه تهران شد.
در تاریخچه مبارزات آزادیخواهانه مردم ایران ، قیام میرزا کوچک خان جنگلی از جمله نهضت هایی است که با اندیشه اسلامی و ضداستعماری شکل گرفت و روز 11 آذر 1300 هجری شمسی میرزا کوچک خان جنگلی پس از سال ها مبارزه علیه خیانت های قاجار و استبداد رضاخانی، به شهادت رسید.
آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی معروف به سردار جنگل در جنوب شهر رشت در محله سلیمان داراب واقع است.
میرزا یونس استادسرایی، معروف به میرزا کوچک خان جنگلی، در یازدهم آذر 1300 خورشیدی، در حالی که تنها یار باقی‌مانده‌اش را به دوش کشیده و از چنگال قزاق‌ها به خلخال می‌گریخت، در ارتفاعات تالش، زیر فشار سرما و برف، از دنیا رفت.
محمدعلی نجفی استاندار گیلان نیز 20 مردادماه جاری، از مشهد میرزا کوچک خان جنگلی بازدید کرد.
دسته بندی :  خبرها / فرهنگی
به کانال رسمی پایگاه خبری هنر گیلان در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام پایگاه خبری هنر گیلان

دیدگاه شما

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
  • مردم و لبخندها
    حیوانات و طبیعت
    غذا و نوشیدنی
    فعالیت‌ها
    سفر و مکان
    اشیاء
    نمادها
    پرچم‌ها
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید