نگاهی به فیلم زمانی دیگر یادداشتی از ناصر وحدتی
honarguilan
28 شهریور 1396
افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشدهاید
نگاهی به فیلم زمانی دیگر
کارگردان ناهید حسن زاده
کارگردان ناهید حسن زاده
بازیگر اصلی مجید پتکی
هنر بويژه ادبيات موسيقی و سينما
در رشد و شكوفايي جهان در صد سال اخير نقشي اساسي ايفا كرده است.
سينما گران برجسته جهان انجا كه حكومتها و صاحبان سرمايه به حقوق زحمتكشان بي اعتنا بودند، به داد انها رسيدند. اليا كازان در بارانداز و بسياري ديگر از برجسته هاي عالم سينما در ژانر هاي متفاوت دردهاي جامعه را كاويده اند و انسان بي توجه و مستكبر مقابل را سر عقل اورده اند با هجمه اي كه موضوع فيلم در كل جامعه پديد مي اورد.
در فيلم شرافتمند زمانی ديگر ،كارگردان فيلم (ناهيد حسن زاده) پدري را از ميان ميليونها پدر هم درد اين زمانه جلوي دوربينش می برد و تورا گرفتار همان درد مشترك ميكند كه او بين تعصب و انسانيت بايد يكي را برگزيند
دختر او از يك سرباز حامله و بچه دار ميشود هيج اثري هم از او نيست همان ابتداي فيلم وقتي دختر در كادري بسته مقابل دري سياه منتظر ملاقلات پدر پسرش است اله مان پيدا نشدن سرباز را فيلم ساز رقم ميزند.
پس اين پدر كه براي حقوق از دست شده اش تازه از حبس در امده مورد تجاوزي ديگر واقع شده كدام راه را بايد انتخاب كند تعصب و دريدن گلو گاه زندگي يا شتايش هستي و زندگي؟؟!!
ما از بكار گيري نافرجام تعصب در فيلم در بسياري از پلانها شاهد هستيم.
همان ابتدا كه پدر بعد از بي بردن موضوع بي رحمانه به دخترش حمله ميكند و در را برويش قفل ميزند بچه ي دخترش را بالاي پرتگاهي ميبرد تا پرت كند.
دخترش را كشان كشان به مسلخي پرت روي برف و پرتگاه ميبرد تا اورا بكشد.
در همه ي اين سه پلان اصلي اگر تعصب موفق ميشد فيلم در هيچ فستيوالي موفق نميشد و فيلم ساز به درجه ي تحسين از تفكرش نايل نمی آمد.
اما در اين كشاكش ودر انتهاي فيلم وقتي اصلي ترين پلان فيلم كه همانا نشستن دختر بر ترك دوچرخه پدر را ميبينم و اين هنگام فيلم به پايان مي آید.
يك شاهكار در سينماي ما رقم ميخورد
فيلم بر عكس تعدادي از فيلمهايي كه براي فستيوالهاي خارج از كشور ساخته شده اند
فستيوالي نيست خانم حسن زاده يك ماما هستند كه فقط براي ايفاي يك نقش شرافتمندانه در زندگي يش سينما را برگزيده
تا نه به پول برسد.
گاهي بعضی منتقدين درمورد يك اثر برجسته هنري سفسطه ميكنند و با تحليلهاي من در اوردي نظرشان را موكول ميكنند به ديدن چند باره يك اثر و اين در شرايطي است كه در مورد سينما بيشتر اين نگاه در رابطه با موج نوي سينماي فرانسه صدق داشت
اما فيلم زماني ديگر ناهيد حسن زاده
با انتخاب فصل سرد، لوكيشن ناهموار و سخت محله منزل بيج در پيچ محل زندگي همان ابتدا به بيننده تفهيم ميكند كه تو شاهد يك اتفاق تلخ در فيلم هستی.
٢٨
شهريور ١٣٩٦
ناصر وحدتي
در رشد و شكوفايي جهان در صد سال اخير نقشي اساسي ايفا كرده است.
سينما گران برجسته جهان انجا كه حكومتها و صاحبان سرمايه به حقوق زحمتكشان بي اعتنا بودند، به داد انها رسيدند. اليا كازان در بارانداز و بسياري ديگر از برجسته هاي عالم سينما در ژانر هاي متفاوت دردهاي جامعه را كاويده اند و انسان بي توجه و مستكبر مقابل را سر عقل اورده اند با هجمه اي كه موضوع فيلم در كل جامعه پديد مي اورد.
در فيلم شرافتمند زمانی ديگر ،كارگردان فيلم (ناهيد حسن زاده) پدري را از ميان ميليونها پدر هم درد اين زمانه جلوي دوربينش می برد و تورا گرفتار همان درد مشترك ميكند كه او بين تعصب و انسانيت بايد يكي را برگزيند
دختر او از يك سرباز حامله و بچه دار ميشود هيج اثري هم از او نيست همان ابتداي فيلم وقتي دختر در كادري بسته مقابل دري سياه منتظر ملاقلات پدر پسرش است اله مان پيدا نشدن سرباز را فيلم ساز رقم ميزند.
پس اين پدر كه براي حقوق از دست شده اش تازه از حبس در امده مورد تجاوزي ديگر واقع شده كدام راه را بايد انتخاب كند تعصب و دريدن گلو گاه زندگي يا شتايش هستي و زندگي؟؟!!
ما از بكار گيري نافرجام تعصب در فيلم در بسياري از پلانها شاهد هستيم.
همان ابتدا كه پدر بعد از بي بردن موضوع بي رحمانه به دخترش حمله ميكند و در را برويش قفل ميزند بچه ي دخترش را بالاي پرتگاهي ميبرد تا پرت كند.
دخترش را كشان كشان به مسلخي پرت روي برف و پرتگاه ميبرد تا اورا بكشد.
در همه ي اين سه پلان اصلي اگر تعصب موفق ميشد فيلم در هيچ فستيوالي موفق نميشد و فيلم ساز به درجه ي تحسين از تفكرش نايل نمی آمد.
اما در اين كشاكش ودر انتهاي فيلم وقتي اصلي ترين پلان فيلم كه همانا نشستن دختر بر ترك دوچرخه پدر را ميبينم و اين هنگام فيلم به پايان مي آید.
يك شاهكار در سينماي ما رقم ميخورد
فيلم بر عكس تعدادي از فيلمهايي كه براي فستيوالهاي خارج از كشور ساخته شده اند
فستيوالي نيست خانم حسن زاده يك ماما هستند كه فقط براي ايفاي يك نقش شرافتمندانه در زندگي يش سينما را برگزيده
تا نه به پول برسد.
گاهي بعضی منتقدين درمورد يك اثر برجسته هنري سفسطه ميكنند و با تحليلهاي من در اوردي نظرشان را موكول ميكنند به ديدن چند باره يك اثر و اين در شرايطي است كه در مورد سينما بيشتر اين نگاه در رابطه با موج نوي سينماي فرانسه صدق داشت
اما فيلم زماني ديگر ناهيد حسن زاده
با انتخاب فصل سرد، لوكيشن ناهموار و سخت محله منزل بيج در پيچ محل زندگي همان ابتدا به بيننده تفهيم ميكند كه تو شاهد يك اتفاق تلخ در فيلم هستی.
٢٨
شهريور ١٣٩٦
ناصر وحدتي
تهیه : اکبرحیدر پور /