تبلیغات
پایگاه خبری هنر گیلان » خبرها » فریدون نوزاد؛ چهره ماندگار تاریخ، فرهنگ و ادبیات گیلان

فریدون نوزاد؛ چهره ماندگار تاریخ، فرهنگ و ادبیات گیلان

Shokohi
Alireza
11 آبان 1396
افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده‌اید

 فریدون نوزاد؛ چهره ماندگار تاریخ، فرهنگ و ادبیات گیلان

 سالی گذشت و استاد فریدون نوزاد برای همیشه بعنوان چهره بارز تاریخ، فرهنگ و ادبیات استان گیلان ماندگار شد.
به گزارش هنر گیلان  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان عصر چهارشنبه درحاشیه برگزاری آئین یادبود زنده یاد استاد فریدون نوزاد که از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان برگزار شده، گفت: استاد فریدون نوزاد بواسطه منش، اندیشه و سرمایه فرهنگ ماندگار شد اما بیم آن می رود که این منش ها جایگزین نداشته باشد.
فیروز فاضلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به تقریب همه پژوهش های استاد، سند است و هویت نسل امروز وامدار این بزرگان است.
وی ادامه داد: باید تلاش شود تا این بزرگان بعنوان الگویی برای نسل جدید معرفی شوند.
آئین یادبود چهره بارز تاریخ، فرهنگ و ادبیات گیلان از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان عصر چهارشنبه با حضور جمعی از چهره ها و فرهیختگان استان برگزار شد.
استاد فریدون نوزاد محقق، پژوهشگر، شاعر، نویسنده و بازیگر تئاتر در آدینه ششم بهمن ماه سال 1301 در خانواده ای دهخدا در محله درویش مخلص رشت زاده شد. تئاتر را از دوره متوسطه آغاز کرد و از سال 1319 تا 1332 به صورت جدی آن را پی گرفت به طوری که نخستین کسی بود که کتاب تاریخ تئاتر گیلان را به قلم سرشت و هم اینک نیز این کتاب، از کتاب های مرجع هنری است که در سال 1355 به چاپ رسیده است.
نخستین کتاب او نمایشنامه در راه مکه یا شهادت خواجه نظام الملک بود که در سال های 1322 - 1323 نوشته شده است.
نامه های خان احمد خان گیلانی، تاریخ جراید و مجلات گیلان از آغاز تا عصر انقلاب و نقش احسان الله خان در جنبش جنگل از دیگر کتاب های اوست و ارزشمندترین آنها فرهنگ گیله گپ است؛ گیله گپ حاصل 45 سال تلاش نوزاد است و با درج حدود شش هزار لغت مفرده گیلکی، یک فرهنگ تمام عیار محسوب می شود.
استاد نوزاد ظهر پنجشنبه سیزدهم آبان ماه سال گذشته در سن 95 سالگی بدرود حیات گفت، پیکر او با حضور جمعی از مدیران، مفاخر، پژوهشگران، هنرمندان و مردم استان تا آرامگاه سلیمانداراب رشت تشییع شد.
دسته بندی :  خبرها / فرهنگی
به کانال رسمی پایگاه خبری هنر گیلان در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام پایگاه خبری هنر گیلان

دیدگاه شما

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
  • مردم و لبخندها
    حیوانات و طبیعت
    غذا و نوشیدنی
    فعالیت‌ها
    سفر و مکان
    اشیاء
    نمادها
    پرچم‌ها
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید