تبلیغات
پایگاه خبری هنر گیلان » خبرها » تندیس استاد فرض پور ماچیانی در رشت رونمایی می شود

تندیس استاد فرض پور ماچیانی در رشت رونمایی می شود

افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده‌اید

 تندیس استاد فرض پور ماچیانی در رشت رونمایی می شود

تندیس استاد مصطفی فرض پور ماچیانی از فرهیختگان فقید استان گیلان، عصر شنبه در پیاده راه فرهنگی رشت رونمایی می شود.

 به گزارش هنر گیلان به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، آیین رونمایی از تندیس استاد فقید زنده یاد مصطفی فرض پور ماچیانی، ساعت ١٥ روز شنبه ٣٠ دی ماه جاری در میدان شهرداری، ابتدای خیابان سعدی، پیاده راه فرهنگی ورودی مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیا(ص) رشت برگزار می شود.

این مراسم به همت موسسه فرهنگی هنری خانه هنر نیایش و با حضور جمعی از مدیران و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان برگزار خواهد شد.

مصطفی فرض‌ پور ماچیانی در سال ۱۳۲۰ در ماچیان متولد شد، دوره شش ساله ابتدایی را در ماچیان و کلاس هفتم و هشتم را در رحیم آباد و نهم و دهم را در رودسر و یازدهم و دوازدهم (پنج و شش ادبی) را در دبیرستان داریوش لنگرود گذراند و در سال ۱۳۴۰ مقام نخست رشته ادبی گیلان را در بین تمام دانش آموزان بدست آورد.

در سال پنجم رشته ادبی بود که نشریه "پیام داریوش" را منتشر کرد؛ در سال ۱۳۴۱ وارد دانشگاه تبریز شد و در سال ۱۳۴۴ دررشته ی ادبیات و علوم تربیتی فارغ التحصیل شد.

در دوران دانشجویی به پیشنهاد استادان خودش سلسله مقالات "زبان و ادبیات ماچیان" را منتشر کرد که سهم بسزایی در معرفی ماچیان در کشور و دانشگاههای معتبر جهان داشت. این مقالات مورد تشویق اساتید ادبیات قرار گرفت.

در سال ۱۳۴۶ و بعد از اتمام دوره خدمت وظیفه به استخدام آموزش و پرورش رشت در آمد؛ وی همچنین در مدرسه عالی مدیریت گیلان (لاهیجان)، موسسه عالی بازرگانی رشت، دانشگاه ابوریحان (تالش و تنکابن) و مدرسه عالی پرستاری نیز تدریس می کرد.

در سال ۱۳۵۸ به درخواست مدیرکل آموزش و پرورش وقت استان گیلان، ریاست دانشسرای راهنمایی تحصیلی را قبول کرد و در آبان همان سال با حفظ سمت سرپرستی مرکز تربیت معلم پسران استان به وی واگذار شد.

پس از انقلاب مدتی در دانشگاه گیلان و دانشگاه علوم پزشکی و آموزشکده چمران تدریس کرد؛ در سال ۱۳۶۸ به سمت معاون آموزشی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی رشت منصوب شد و تا سال ۱۳۷۳ این همکاری ادامه داشت.

فرض پور، مولف کتاب "دستور زبان فارسی" است که از سال ۷۶ در دانشگاه تدریس می شود؛ همچنین جزو هیئت مؤلفین "دائرة المعارف تشیع" است و مقالاتی از ایشان در این مجموعه منتشر شده است.

وی سرانجام پس از تحمل شش ماه بیماری، فروردین ماه ٩٣ به دلیل عارضه سرطان درگذشت و پس از تشییع باشکوه پیکرش از مقابل مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیا (ص) رشت؛ در زادگاهش ماچیان از توابع شهرستان رودسر در شرق استان گیلان به خاک سپرده شد

دسته بندی :  خبرها / فرهنگی
به کانال رسمی پایگاه خبری هنر گیلان در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام پایگاه خبری هنر گیلان

دیدگاه شما

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
  • مردم و لبخندها
    حیوانات و طبیعت
    غذا و نوشیدنی
    فعالیت‌ها
    سفر و مکان
    اشیاء
    نمادها
    پرچم‌ها
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید