تبلیغات
پایگاه خبری هنر گیلان » خبرها » گفتگو با استاد بیژن کامکار و نجمه تجدد در آستانه کنسرت از ارس تا هامون (گروه هم خوانان آواز ) در لنگرود

گفتگو با استاد بیژن کامکار و نجمه تجدد در آستانه کنسرت از ارس تا هامون (گروه هم خوانان آواز ) در لنگرود

افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده‌اید

گفتگو با استاد بیژن کامکار و نجمه تجدد در آستانه کنسرت از ارس تا هامون (گروه هم خوانان آواز ) در لنگرود

 گفتگو با استاد بیژن کامکار و نجمه تجدد در آستانه کنسرت از ارس تا هامون (گروه هم خوانان آواز ) در لنگرود
به گزارش هنر گیلان کنسرت گروه هم خوانان آوا روز جمعه ۹ آذر در شهرستان لنگرود برگزار می شود. این کنسرت تحت عنوان از ارس تا هامون با اجرای فطعاتی از جای جای کشور، اتفاق  جدیدی در استان است. به بهانه اجرای این کنسرت،گفتگویی با نجمه تجدد ( مدیر گروه هم خوانان آوا) و همسرشان استاد بیژن کامکار از چهره‌ های ماندگار عرصه موسیقی سنتی کشور و یکی از اعضای گروه نامدار کامکارها انجام داده ایم.

تجدد در خصوص اجراهایی که در سالیان متمادی در کشورهای مختلف حضور داشته هم گفت: من از سال ۷۳ که همکاری ام را با گروه کامکارها آغاز کردم، در کشورهایی مانند ایران، انگلستان، فرانسه، آلمان، سوییس، سوئد، بلژیک، هلند و کردستان عراق به روی صحنه رفتیم. همچنین با گروه شمس از سال ۷۵ همکاری کردم که در فرانسه، سوییس، ترکیه، اتریش، هندوچین، سمرقند و همچنین در سال ۲۰۰۵ تور آمریکا را در شهرهای نیویورک، واشنگتن، لوس آنجلس، سانفرانسیسکو و سن دیه گو به اجرای برنامه پرداختیم.
نجمه تجدد از خوانندگان زن ایرانی است که در زمینه موسیقی سنتی فعال است. وی سال‌ها با گروه کامکارها و گروه تنبور شمس همکاری داشته و در کنار انتشار آلبومهای موسیقی در کنسرتهای بسیاری نیز به همراهی این دو گروه در داخل و خارج از شرکت کرده‌است. وی در صحبت هایی در خصوص کنسرت ارس تا هامون گفت: گروه هم خوانان آوا از سال ۹۳ پایه گذاری شد و متشکل از خانم های هم خوان و نوازندگانی است که همراهی و کمک می نند. ما ۴ اجرا در تهران داشتیم و این آغاز اجراهای ما در شهرستان هاست که در گیلان و لنگرود برگزار می شود و از آنجایی که به استان گیلان بسیار علاقمند هستم برای من اتفاق خوشایندی است. این اجرا به نوعی می تواند برای خانم ها و افرادی که آموزش موسیقی می بینند جنبه آموزشی هم داشته باشد.

وی افزود: متاسفانه در این سالها به موسیقی ما اهمیت زیادی داده نشده، آن هم موسیقی که ثبت جهانی شده و بسیار فاخر است. اگر شما از مردم در این زمینه بپرسید اطلاعات زیادی ندارند، چون آن طور که باید به این موضوع پرداخته نشده است.
تجدد در خصوص کنسرت پیش روی گروه هم خوانان آوا هم گفت: این کنسرت تحت عنوان از ارس تا هامون در دو بخش اجرا می شود. در این اجرا موسیقی گیلان، کردستان، خراسان، شیراز، آذربایجان، جنوب و لرستان اجرا خواهد شد. بخش آغازین کنسرت اجرای موسیقی گیلکی خواهد بود و پایان آن هم با قطعه فارسی ای ایران است.
وی در ادامه راجع به حضور پررنگ خانم ها در این گروه گفت: خانم های همخوان و نوازندگانی است که در این کنسرت ما را همکاری و کمک می کنند. تمامی آنها دارای تحصیلات بالا هستند و از مهندس تا روانشناس و دکترا هستند.

وی در ادامه به اجرا در گیلان و فضای فرهنگی این استان اشاره کرد و گفت: استان گیلان همیشه یکی از مکان های مورد علاقه من بوده است. خوانندگان گیلان را بسیار دوست دارم، زنده یاد پوررضا، زیباکنار و... از چهره های ماندگار عرصه موسیقی هستند و استاد ناصر مسعودی که صدایش به طراوت گیلان است. در مجموع می توانم بگویم موسیقی گیلان به زیبایی سرسبزی گیلان است.
وی ادامه داد: متاسفانه گیلان مانند بسیاری از استان های دیگر با مشکل سالن مواجه است. سالن اداره ارشاد لنگرود که ما در آنجا اجرا خواهیم داشت، سالن مناسبی نیست و فاقد امکانات ابتدایی است. طی صحبتی که با آقای مقدسی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لنگرود انجام دادیم وی نوید افتتاح یک سالن خیلی خوب را در آینده نزدیک به ما داد که ظرفیت بالایی دارد که اتفاق خوبی است. به نظر من باید توجه بیشتری به این مسائل شود. متاسفانه هیچ کدام از مسئولین ما به آن کاری که گماشته شدند بلد کار نیستند و این بزرگترین مشکل جامعه ماست.

این بانوی نامدار عرصه موسیقی کشور در ادامه با انتقاد از فضای حال حاضر موسیقی کشور گفت: متاسفانه موسیقی های سخیف ذائقه موسیقایی مردم را خراب کرده است. البته در این بحث فقط مردم مقصر نیستند، چون خوراک خوبی از لحاظ موسیقی به آنها داده نمی شود. موسیقی که الان مردم ما در صدا و سیما و کنسرت های غالب می شنوند موسیقی اعتراضی است. اجرای این نوع موسیقی در سالن های کنسرت بیشتر جهت تخلیه هیجانی و جیغ زدن است. این نوع موسیقی ماندگار نیست چون تفکری پشت آن نیست. شما اگر موسیقی های اصیل ایرانی مربوط به سالهای خیلی دور را بشنوید، بسیار لذت می برید چرا که مال شما و آب و خاکتان است.
وی در پایان با تقدیر از محمد آفریدون تهیه کننده این کنسرت که در برگزاری این کنسرت تلاش بسیاری کرد از مردم گیلان دعوت کرد به دیدن این کنسرت که موسیقی اصیل سرزمین ایران اجرا می شود بیایند و حمایت کنند. بخصوص در بخش موسیقی گیلکی که بانوان فارسی زبان زحمات بسیاری برای یک اجرای خوب کشیده اند.
بیژن کامکار از چهره‌های ماندگار عرصه موسیقی اصیل کشور که نوازنده دف، رباب، تمبک، تار، و خوانندگی و موسیقی سنتی ایرانی و از اعضای گروه کامکارهاست در
صحبت هایی با اشاره به خاطراتش از خطه شمال گفت: سال ۴۵ جشنواره دانش آموزی در رامسر برگزار شد و گروه ما توانست مقام اول را کسب کند. شاید در ظاهر اتفاق بزرگی به نظر نرسد، اما به قدری برای ما ایجاد انگیزه کرد که می توانم بگویم به نوعی، بنیاد گروه کامکارها از آن زمان نهاده شد.
متاسفانه با ادامه دار شدن پخش و عرضه موسیقی های نازل، ذائقه و سلیقه موسیقایی مردم هم به شدت پایین می‌آید. ما الان با ۱۵۰ کانال تلویزیونی که آن نوع موسیقی را تبلیغ و ترویج می کنند در حال مبارزه هستیم.

موسیقی باید بیانگر احساسات پاک انسانی باشد. اما الان بیان عصیان است، چون درحال حاضر، دنیا دنیای عصیان است و معلوم است که اینگونه می شود. ولی علیرغم همه این مسائل، خوشبختانه تمام آنچه الگو و منبع موسیقی ماست حفظ و ضبط شده است. در سالهای خیلی دور که امکان ضبط موسیقی نبود، به صورت سینه به سینه نقل می شد، در نتیجه دچار تغییر می شد. اما خوشبختانه با تلاش های فراوان موسیقی اصیل ما حفظ شده است.
استاد کامکار ادامه داد: با اجرای موسیقی های فاخر می توان امیدوار به تغییر ذائقه مردم بود و طی سالهای متمادی تلاش های بسیاری در این زمینه شده، اما آن سمت داستان بسیار قوی است. طبق آمار بالای پنج هزار خواننده پاپ داریم! اما بهرحال موسیقی اصیل ما هم بسیار رشد کرده است. زمانی تنها دف نواز فعال من بودم، اما الان بالای هزاران نفر داریم که این ساز را می زنند و شاید خیلی از آنها بهتر از من اجرا کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره راز ماندگاری و تداوم گروه موقق کامکارها هم گفت: مهم ترین دلیلش این است که از یک خانواده و برادر بودیم و استاد بزرگی مثل مرحوم پدرم داشتیم‌. موسیقی در خانواده ما تبدیل به اعتقاد و باور شده است ‌و به آن بسیار تعصب داریم. وقتی به کاری تعصب و اعتقاد داشته باشید با همه وجود آن را انجام می دهید. چون برادر هستیم به هم کمک می کنیم و بده بستان های حسی خیلی به ما کمک کرده است. اختلاف سلیقه در هر گروهی ممکن است وجود داشته باشد اما این اختلاف سلیقه در گروه ما مشکلی ایجاد نکرد. همفکری، وفاداری به اصل و حفظ ارزش ها در حفظ یک گروه بسیار حایز اهمیت است. همچنین تأثیر و خواست مادرمان نیز خیلی کمک کرد. در زمانی که موزیسین ها را مطرب می خواندند، او به ما افتخار می کرد که چنین دیدگاهی در آن مقطع زمانی کم وجود داشت. همچنین همکاری با اساتیدی مانند لطفی، شجریان، مشکاتیان و... تأثیرات متقابلی روی هم داشتیم.
اکبر حیدرپور/
دسته بندی :  خبرها / مصاحبه ها
به کانال رسمی پایگاه خبری هنر گیلان در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام پایگاه خبری هنر گیلان

دیدگاه شما

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
  • مردم و لبخندها
    حیوانات و طبیعت
    غذا و نوشیدنی
    فعالیت‌ها
    سفر و مکان
    اشیاء
    نمادها
    پرچم‌ها
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید