تبلیغات
پایگاه خبری هنر گیلان » خبرها » دودمان کافه سوخت ، درد و دل های شاعر با خدا

دودمان کافه سوخت ، درد و دل های شاعر با خدا

Shokohi
Alireza
22 شهریور 1399
افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده‌اید
“دودمان کافه سوخت، دوره گردی با خدا" مجموعه شعری از سید ضیاء الدین شفیعی است . شاعری با سه دهه فعالیت های ادبی، خاصه در زمینه شعر و شاعری.            
شاعر در این مجموعه ، خدا را به گشت و گذاری با خود در کافه‌ها دعوت می‌کند. این ملاقات ها در پنج شب، و هر شب به درددل یکی از این شخصیت ها ، با خدا اختصاص دارد:«کارگر»،«بازاری»، «دانشجو»، «زن» و سرانجام، «خود شاعر».
 کافه فقط میزه و چای و سیگار/ سرتا سرش آدمای گرفتار/یه میز پر از سرفه و اشک و خس خس/ یه میز پر از آرزوهای نارس/ یه میز جونای قدیم و خسته/ یه میز کنار پنجره نشسته/ یه عده جونشون به لب رسیده / یه عده خیر هیچی رو ندیده/ یه عده شلاق روی گرده هاشون/ یه عده تنها مونده با خوداشون/ یه عده مردای شکسته پشتن/ یه عده عشقشون رو تازه کشتن/ اونایی که تو کافه دور میزن / صب تا غروب دارن عرق می‌ریزن/سهم اوناس بیل و کلنگ و پارو /مزدشونه زخم بدون دارو/درداشونم دردای ناشنیده /هیشکی ته قلبشونو ندیده/طوطی‌هاشون؛ طوطی بی زبونن/لوطی‌هاشون؛ درد همو می‌دونن/کافه سرِ شب که بشه وا می‌شه /معرکه‌ی مردم تنها می‌شه.
  شخصیتها در این اثر هر کدام با زبان خود با خدا به صحبت می نشینند و قالب ، زبان، موضوع ، فرم و صراحت و عمق گفت و گوها به فراخور آن تغییر می یابد.
  شاعر کافه را بعنوان مکانی برای درد و دلی خودمانی انتخاب می کند تا از آنچه او را در بند کشیده است سخن بگوید ، و شاعر نگران که مبادا " دودمان کافه " سوخته و دیگر جایی برای گفتمانی بی دغدغه نمانده باشد.
به گزارش هنر گیلان  شفیعی،  "صورت"، "محتوا " و "اثرگذاری " را معیارهای مهم برای ارزیابی موفقیت شعر می داند.
  خالق آثاری چون  "من مرگ را او خطاب می‌کنم" و  "سکوت آزاد است" در انتشار مجموعه شعرهایش از  ابزار رسانه ای  تازه از جمله گرافیک ، صدا و رنگ کمک می گیرد و جذب مخاطبانی از قشرهای مختلف او را بر ادامه این مسیر مصرتر می سازد .
  سید ضیاءالدین شفیعی دهم اردی‌بهشت ۱۳۴۴ (از پدر و مادری گیلانی) در مشهد متولد شد و در آغاز دهه ۶۰ در شهرستان رودسر گیلان اقامت گزید. در همان سال‌ها به ادبیات گرایش پیدا کرد و پس از انتشار آثارش در روزنامه‌ها و مجلات، آثارش به شکل کتاب در قالب‌های شعر، نثر و داستان منتشر شد. شفیعی ابتدا لیسانس پیرا پزشکی و سپس فوق لیسانس ارتباطات و سرانجام دکترای ادبیات فارسی گرفت.نخستین کتابش در سال ۱۳۷۲ با نام «سرود مرد غریب» منتشر شد. او اکنون در تهران ساکن است و به دهه سوم زندگی ادبی خود رسیده است. از جمله آثار دیگر او می‌توان به 'من مرگ را او خطاب می‌کنم' ، 'سکوت آزاد است' و 'چهار عنصر بیدل' ، ' گسستگی'، 'شاعر شدن، محال یا ممکن' اشاره کرد.
  از جمله موفقیتهای وی می شود به برگزیده سومین جشنواره "دو سالانه ادب پایداری" به خاطر کتاب "سکوت آزاد است" ، برگزیده ممتاز جشنواره "ربع قرن کتاب دفاع مقدس" به خاطر کتاب‌های "پشت به سایه‌ها و صداهاً و "شب یک رویا، برگزیده "سومین جشنواره شعر فجر" در بخش "شعر امروز انقلاب اسلامی" اشاره کرد.
دسته بندی :  خبرها / فرهنگی
به کانال رسمی پایگاه خبری هنر گیلان در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام پایگاه خبری هنر گیلان

دیدگاه شما

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
  • مردم و لبخندها
    حیوانات و طبیعت
    غذا و نوشیدنی
    فعالیت‌ها
    سفر و مکان
    اشیاء
    نمادها
    پرچم‌ها
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید