تبلیغات
پایگاه خبری هنر گیلان » خبرها » افتتاح نخستین موزه تخصصی فرهنگ و آموزش شمال کشور در مدرسه تاریخی حکیم نظامی آستارا

افتتاح نخستین موزه تخصصی فرهنگ و آموزش شمال کشور در مدرسه تاریخی حکیم نظامی آستارا

Shokohi
Alireza
04 خرداد 1395
افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده‌اید

افتتاح نخستین موزه تخصصی فرهنگ و آموزش شمال کشور در مدرسه تاریخی حکیم نظامی آستارا

لحظاتی پیش، نخستین موزه تخصصی فرهنگ و آموزش شمال کشور در مدرسه 108 ساله حکیم نظامی بندر مرزی آستارا افتتاح شد.
به گزارش هنر گیلان، «رضا علیزاده» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در آیین افتتاح این موزه اظهار کرد: از جمله پروژه هایی که در دولت تدبیر و امید با یک سیاست دوراندیشانه در دستور کار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفت، ایجاد موزه حکیم نظامی آستارا بود.

وی با تأکید بر اینکه اجرای طرح مذکور با تعامل آموزش و پرورش استان گیلان و فرمانداری شهرستان آستارا محقق شد، ادامه داد: در همین راستا تصمیم بر آن گرفته شد که موزه فرهنگ و آموزش در ساختمان زیبای این مدرسه تاریخی که بنای آن به دوره قاجار برمی گردد، اجرایی شود.

وی از برآورد اعتباری مرمت دو میلیارد و 500 میلیون ریالی این پروژه سخن گفت و توضیح داد: پس از اختصاص مبلغ مذکور، این موزه با همکاری دستگاه های عضو در هفته میراث فرهنگی افتتاح گردد.

 علیزاده از جمع آوری و به نمایش گذاشتن اشیا و اقلام مرتبط با آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت در این موزه خبر داد و افزود: این موضوع می تواند با افکار عمومی، جوانان و نسل حاضر و آینده ارتباط برقرار کند.

وی موزه حکیم نظامی را پیام رسان فرهنگی خوبی از میراث ماندگار گیلان، بخصوص شهرستان آستارا دانست و تأکید کرد: این موزه به خوبی می تواند تداعی کننده نام، یاد و خاطره بزرگانی باشد که در این مدرسه آموزش داده اند و یا از آن فارغ التحصیل شده اند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در بخش دیگر سخنان خود به مرزی بودن شهرستان آستارا اشاره کرد و با بیان اینکه فعالیت های موزه در این شهرستان استمرار دارد، خاطر نشان کرد: آستارا می تواند ارتباط خود را با حوزه و جغرافیای فرهنگی در فرا مرز جمهوری اسلامی ایران برقرار کند.

وی از راه اندازی موزه گمرک در ساختمان چوبی و تاریخی گمرک و سایت موزه تاریخی سنگ قبور اسلامی در بقعه شیخ محمود خیوی خبر داد و عنوان کرد: در تلاش هستیم موزه گمرک را تا پایان سالجاری به بهره برداری برسانیم.

رضا علیزاده از تلاش برای آماده سازی بستر فرهنگی آستارا جهت ارتباط بیشتر با گردشگران داخلی و خارجی سخن گفت و افزود: موزه حکیم نظامی در یک بنای قدیمی متعلق به سال 1287 هجری شمسی به متراژ 650 متر مربع ایجاد شده است.

وی در پایان اضافه کرد: این موزه پس از موزه های محیط زیست، کشاورزی، حیات وحش و نظامی انزلی، پنجمین موزه  اختصاصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان می باشد.
به کانال رسمی پایگاه خبری هنر گیلان در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام پایگاه خبری هنر گیلان

دیدگاه شما

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
  • مردم و لبخندها
    حیوانات و طبیعت
    غذا و نوشیدنی
    فعالیت‌ها
    سفر و مکان
    اشیاء
    نمادها
    پرچم‌ها
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید