تبلیغات
پایگاه خبری هنر گیلان » خبرها » ایران میهمان گیلان

ایران میهمان گیلان

Shokohi
Alireza
02 فروردین 1403
افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده‌اید

نوروز گیلان چو ایرانش سرخ، سپید و سبز میزبان گردشگرانی از سراسر کشور است که به پاس داشته‌هایش، آئین های بهار و رمضان این استان را میهمان شده اند.             

به گزارش  هنر گیلان     گیلان در آستانه نوروز سراسر شکفتن شده و در این بین روستاها ضیافتی است برای آغازی نو؛ آنچنان که مردمانش در پاسداشت آئین‌هایشان نشان می‌دهند که گیلان تنها حظ جنگل و باران، برنج و شالی، رودهای خروشان و پامچال، زیستگاه قو و مرغابی، خروش روز و شب امواج دریا نیست؛ بلکه، جشن رنگ در لباس‌های محلی، رسم‌ها، جشن‌ها و هزاران جاذبه دیگر چون پیشاشو(پیشواز ماه مبارک رمضان)، نوروزخوانی، سمنوپزان و رشته خشکار پزان است که این بار در تلاقی نوروز و رمضان نمایان شده است.

 

گیلان سال گذشته با میزبانی برای بیش از ۷۷ میلیون گردشگر، اکنون به رسم نوروزِ هر سال به پا خاسته تا لحظه های خوشی را برای مردمان این مرزو بوم رقم بزندگیلان سال گذشته با میزبانی برای بیش از ۷۷ میلیون گردشگر، اکنون به رسم نوروزِ هر سال به پا خاسته تا لحظه های خوشی را برای مردمان این مرزو بوم رقم بزند؛ شعار استان در میزبانی از گردشگران عید امسال،" گیلان جلوه‌ای ماندگاراز طبیعت و تمدن وهویت فرهنگی" تعیین و تمام روستاهای گیلان با دارا بودن خانه مسافر و بومگردی مقصد گردشگری عنوان شده است.

 

نوروزگاه در سراسر گیلان

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از برگزاری جشن‌ نوروزگاه در سراسر این استان خبر داد.
ولی جهانی با اعلام این خبر گفته است: به مناسبت فرارسیدن نوروز باستانی، برنامه‌های جشن و آئین‌های سنتی نوروزگاه به تعداد ۵۰ برنامه در شهرستان‌های مختلف گیلان برگزار می‌شود.

 

به مناسبت فرارسیدن نوروز باستانی، برنامه‌های جشن و آئین‌های سنتی نوروزگاه به تعداد ۵۰ برنامه در شهرستان‌های مختلف گیلان برگزار می‌شود.
 وی با بیان اینکه استان گیلان دارای ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری بسیاری است و لازم است این جاذبه‌ها معرفی و اطلاع‌رسانی شوند.افزود: آئین سنتی جشن نوروزگاه در شهرهای مختلف استان با برنامه‌های شاد و متنوع و با حضور هنرمندان استانی برگزار می شود.
 جهانی با اشاره به اینکه مقدمات استقبال از مهیمانان و گردشگران نوروزی در استان مهیا شده است، گفت: معرفی جاذبه‌های گردشگری، برپایی نوروزگاه، اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی در ایام نوروز، بخشی از برنامه‌های این اداره‌کل در راستای معرفی استان و نیز رونق گردشگری در استان خواهد بود.
 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، ایام نوروز را فرصت مغتنمی برای معرفی هر چه بهتر جاذبه‌های گردشگری دانست و گفت: اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری از جمله تئاتر خیابانی، آئین‌های نوروزی، موسیقی سنتی از برنامه‌هایی است که در جشن‌های نوروزگاه سراسر استان برگزار می‌شود.

 


 

نوروزخوانان در پیشاشو گیلان

 


 


 

 


بنای تاریخی شیلات کیاشهر پذیرای گردشگران

 

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد: درب مجموعه بافت و بناهای تاریخی شیلات ماهیان خاویاری بندر کیاشهر واقع در شرق استان برای بازدید علاقمندان و گردشگران در ایام نوروز باز است.
 محمدرضا امیری‌نژاد افزود: با هماهنگی‌های صورت پذیرفته در ایام نوروز از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ درب ورودی مجموعه بافت و بناهای تاریخی و موزه شیلات ماهیان خاویاری بندر کیاشهر بر روی علاقمندان و بازدیدکنندگان باز است.

 

در ایام نوروز از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ درب ورودی مجموعه بافت و بناهای تاریخی و موزه شیلات ماهیان خاویاری بندر کیاشهر بر روی علاقمندان و بازدیدکنندگان باز است.معاون میراث‌فرهنگی استان گیلان گفت: بافت و بناهای تاریخی منحصر به فرد مجموعه یادشده همواره مورد توجه گردشگران بوده، ایجاد شرایط و تسهیل برای بازدید عمومی نیز در این راستا تعریف شده است.
 وی افزود:هموطنان و گردشگران عزیز پیش از قصد عزیمت به بندر کیاشهر و بازدید از مجموعه بناها و موزه می توانند با پیش شماره ۰۱۳ و شماره تلفن ۴۲۸۲۲۰۹۷ از کم و کیف و چگونگی بازدید احتمالی اطلاعات لازم را کسب کنند.

 

 


۱۳ قلم شئ از کشتی غرق شده در موزه چای لاهیجان

 

رئیس موزه تاریخ چای لاهیجان از نمایش۱۳ قلم شئ کشف شده از کشتی غرق شده در ساحل امیرآباد لاهیجان خبر داد.
محمد باقری با اعلام این خبر گفت: به منظور ارتقای کمی و کیفی و ساماندهی مخرن موزه لاهیجان تعداد ۱۳ قلم شئ کشف شده از کشتی غرق شده در ساحل امیرآباد لاهیجان پس از مستندسازی و پژوهش علمی، برای دید عموم در ویترین موزه تاریخ چای ایران-لاهیجان قرار گرفت.
 رئیس موزه تاریخ چای لاهیجان افزود: اشیاء نمایش گذاشته شده در سال ۱۳۷۹ شمسی از بقایای کشتی غرق شده به دست آمده و به مناسبت نوروز در ویترین قرار گرفته است.
آرامگاه کاشف السلطنه، موزه ای بر فراز بوته های چای شامل سه بخش است؛ طبقه پایین ابزار و وسایل آداب چای از ابتدای بود تاکنون به قدمت بیش از یکصد سال، طبقه دوم مردم شناسی و طبقه سوم آرامگاه پدر چای ایران. 

 

آرامگاه کاشف السلطنه، موزه ای بر فراز بوته های چای شامل سه بخش است؛ طبقه پایین ابزار و وسایل آداب چای از ابتدای بود تاکنون به قدمت بیش از یکصد سال، طبقه دوم مردم شناسی و طبقه سوم آرامگاه پدر چای ایران.

 

اسناد و مدارک کاشف السلطنه و وسایل مربوط به مصرف چای چون سماورهای زغالی، قوری های چینی، مسی و سنگی، تا قهوه خوری های عهدنامه ناصرالدین شاه و پایه فنجان های ملیله کاری و البته بخشی از اشیای موزه تخصصی است.

 

در ویترین های طبقه دوم لباس های محلی، چادرشب، چاروق (پاپوش) انواع زیورآلات، انواع چپق و قلیان، ظروف ظریف کاری شده از چوب شمشاد و گلابی مربوط به زمان قاجار و در ضلع غربی موزه برجی طراحی شده که مقبره کاشف در آن قرار دارد.

 

موزه تاریخ چای لاهیجان آماده خدمات‌رسانی به گردشگران بوده و همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۸ به روی بازدیدکنندگان باز است.

 

 

آمادگی ۳ هزار و ۶۰۰ تأسیسات گردشگری گیلان 

 

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از آمادگی ۳ هزار و ۶۰۰ تأسیسات گردشگری این استان در ایام نوروز و برای پذیرایی از نوروزگردان با حفظ شان و منزلت ماه مبارک رمضان خبر داد.
 ولی جهانی،تشکیل ستاد خدمات سفر در همه شهرستان‌ها و اتخاذ تصمیمات خوبی برای تسهیل بخشی سفرهای نوروزی را اعلام کرد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان با اشاره به روستا محوری در حوزه گردشگری و جذب مسافر بیان کرد: زیرساخت‌های گردشگری و اقامتی در بیشتر روستاهای گیلان فراهم شده است.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان محیط زیست را یکی از سرمایه‌ های گران قیمت خداوند به انسان دانست و از همه گردشگران خواست تا ضمن استفاده از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان گیلان در حفاظت و مراقبت از محیط زیست و بناهای تاریخی بیش از پیش کوشا باشند.
 جهانی از نصب ۷۵ تابلوی گردشگری در نقاط مختلف گیلان خبر داد و اضافه کرد: اقدامات قابل تحسینی در معرفی نقاط گردشگری به ویژه مناطق روستایی گیلان صورت گرفته است.
 او از ساماندهی سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه‌های بین راهی در گیلان خبر داد و افزود: اطلاعات جامعی از وضعیت سرویس‌ها و نمازخانه‌های بین راهی گیلان جمع آوری شده است.
  مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان محیط زیست را یکی از سرمایه‌ های گران قیمت خداوند به انسان دانست و از همه گردشگران خواست تا ضمن استفاده از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان گیلان در حفاظت و مراقبت از محیط زیست و بناهای تاریخی بیش از پیش کوشا باشند.

 

 


 جهانی با تاکید بر لزوم رعایت شیوه نامه‌های زیست محیطی از سوی گردشگران و مسافران اضافه کرد: گردشگران و مسافران در حفظ و صیانت از مناطق طبیعی و اماکن تاریخی دقت نظر ویژه داشته باشند.
 گیلان با پیشینه ای کهن سرشار از آئین‌ها و مراسمی است که هر یک در فصل، زمان و مکان خود اجرا می شود و هر یک نشانگر فرهنگی کهن است و امروز بر اساس تعاریف جدید گردشگری این آئین‌ها با تمام داشته‌هایش عاملی در راستای توسعه این صنعت نوپاست و در سال نو آئین های نوروز و رمضان در کنار هم شاد باشی برای همه مردمان ایران زمین است که گیلان را بعنوان مقصد گردشگری انتخاب کرده اند.

به کانال رسمی پایگاه خبری هنر گیلان در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام پایگاه خبری هنر گیلان

دیدگاه شما

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
  • مردم و لبخندها
    حیوانات و طبیعت
    غذا و نوشیدنی
    فعالیت‌ها
    سفر و مکان
    اشیاء
    نمادها
    پرچم‌ها
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید