تبلیغات
پایگاه خبری هنر گیلان » خبرها » سازه قدیمی کشف شده در گیلان مجوز کاوش می گیرد

سازه قدیمی کشف شده در گیلان مجوز کاوش می گیرد

Shokohi
Alireza
06 آبان 1396
افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده‌اید

 سازه قدیمی کشف شده در گیلان مجوز کاوش می گیرد

سرپرست معاونت میراث فرهنگی گیلان گفت: بقایایی از یک سازه قدیمی که به احتمال حمام باشد در حین گازرسانی در روستای بیورزین کشف شده است که در راستای دریافت اطلاعات بیشتر در صدد مجوز برای کاوش هستیم.
به گزارش هنر گیلان ولی جهانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد:بر اساس گزارش ناظر این اداره کل در پروژه گاز‌رسانی روستای بیور زین مبنی بر کشف سازه قدیمی در زیر جاده آسفالته روستای بیورزین شهرستان رودبار بلافاصله پروژه گاز‌رسانی متوقف و موضوع مورد پیگیری قرار گرفت.
وی با بیان اینکه بر اساس کارشناسی بعمل آمده مشخص شد که در حدود 50 متری راه ورود به بقعه امامزاده حنیفه در زیر جاده آسفالته با اجرای عملیات خاکبرداری و لوله گذاری قسمتی از طاق سنگی در عمق 70 الی 50 سانتی متر کشف شده اذعان کرد: بر اساس اظهارات اهالی روستا بقایای کشف شده مربوط به یک حمام قدیمی است.
جهانی ادامه داد:در جریان بررسی این رویداد تیمی از کارشناسان باستان شناسی به منطقه اعزام و موضوع را بصورت عینی مورد تحقیق قرار دادند و اطلاعات حاصل از مشاهدات را بصورت مکتوب اعلام کردند.
این مسئول با اشاره به اینکه سازه بدست آمده احتمالا بقایایی از طاق یک حمام قدیمی در دوران صفوی است،افزود:بررسی‌ و کاوش های بیشتری بر روی این منطقه درحال اجرا بوده و به زودی با دریافت مجوز نتایج تکمیلی از آن اعلام خواهد شد.
کشف حمام قدیمی (از دوره صفوی) در مسیر پروژه گاز رسانی در روستای بیورزین بخش عمارلو شهرستان رودبار صورت گرفته و پروژه گازرسانی مذکور متوقف شده است.
به گزارش ایرنا ، در کرانه خاوری سفیدرود رودبار، دره زیبایی به نام گوهررود وجود دارد که به علت حاصل‌خیزی خاک و رطوبت و ملایمت هوا از بهترین نقاط منطقه رحمت‌آباد رودبار به شمار می‌رود. در دره گوهررود، تپه‌های بزرگ و کوچک متعددی وجود دارند که از دوران باستان برجای مانده‌اند. تپه مارلیک یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. در میان تپه‌ها، پنج تپه مارلیک، زینب بیجار، دور بیجار، پیلاقلعه و جازم کول مهم‌تر و غنی‌تر از دیگر تپه‌ها هستند. تپه مارلیک، که گنجینه‌ای ارزنده از هنر و تمدن بشری را در طول قرن‌ها در خود پنهان و حفظ کرده است.
کاوش‌های مارلیک یکی از بی‌سابقه‌ترین کاوش‌های جهان است، زیرا تاکنون کم‌تر دیده شده است که در کاوش‌های باستان‌شناختی گنجینه‌ای چنین گران‌بها، چه از نظر کمیت و چه از نظر کیفیت، به دست آید. در این کاوش‌ها انبوهی از جام‌های طلا، نقره، مفرغ، موزاییک، چینی و بدل چینی نیز به دست آمد. در میان جام‌هایی که در این کاوش‌ها به دست آمد نمونه‌های بی‌مانندی وجود دارد که در هیچ یک از کاوش‌های علمی جهان مانند آن‌ها پیدا نشده است. از آن میان جام مارلیک را می‌توان نام برد که به ارتفاع 18 سانتی متر و از زرناب است .
به کانال رسمی پایگاه خبری هنر گیلان در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام پایگاه خبری هنر گیلان

دیدگاه شما

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
  • مردم و لبخندها
    حیوانات و طبیعت
    غذا و نوشیدنی
    فعالیت‌ها
    سفر و مکان
    اشیاء
    نمادها
    پرچم‌ها
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید