تبلیغات
پایگاه خبری هنر گیلان » خبرها » نگار نادری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان در گفتگو اختصاصی با هنر گیلان: از اولین رویدادهای حوزه فرهنگ و هنر لاهیجان در سال جدیدتا جشنواره شهروند و فرهنگسرا لاهیجان

نگار نادری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان در گفتگو اختصاصی با هنر گیلان: از اولین رویدادهای حوزه فرهنگ و هنر لاهیجان در سال جدیدتا جشنواره شهروند و فرهنگسرا لاهیجان

Shokohi
Alireza
24 فروردین 1401
افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده‌اید
گفتگو با نگار نادری رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان لاهیجان 

به گزارش  هنر گیلان در ابتدای سال کاری جدید و برای اطلاع از روند فعالیت های حوزه فرهنگ و ارشاد شهرستان لاهیجان، گفتگویی با نگار نادری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان انجام دادیم که وی به تشریح برنامه های این اداره در سال جاری و همینطور پاسخ به برخی دغدغه های هنردوستان و هنرمندان شهرستان پرداخته که در ذیل می خوانید.

با تشکر از شما برای قبول این گفتگو، با توجه به اینکه در آغاز سال کاری جدید و ماه مبارک رمضان هستیم، اداره فرهنگ وارشاد اسلامی لاهیجان با چه برنامه هایی سال خود را آغاز کرده است؟
در دو سال گذشته که جامعه با شیوع ویروس درگیر بود، ضربه خیلی زیادی به حوزه فرهنگ و هنر وارد شد. ما جز مشاغلی بودیم که در همان اوایل اسفند ۹۸ اعلام کردند که باید تعطیل شود. در طی این دو سال هم گاهی فعال و گاهی هم مجددا تعطیل می شد. خوشبختانه احساس می کنم سال پیش رو به نوعی شروعی دوباره است. خود هنرمندان هم خیلی تمایل دارند بعد از دوسال تعطیلی کار را شروع کنند. رویدادهای خوبی را در پیش داریم و فراخوان هایی هم منتشر شده است. دو فراخوان خیلی مهم استانی که داریم و به اعتقاد من خیلی ارزشمند است، مسابقه داستان نویسی در حوزه محیط زیست است که فراخوانش منتشر شده و همینطور نشان شعری م.موید است که برای اولین بار و بصورت استانی برگزار می شود. ضمن اینکه در ۲۷ فروردین هم تجلیل از دو چهره شاخص تئاتر آقایان یوسف فخرایی و محمدعلی حقانی فر برگزار خواهد شد. همچنین برنامه مشق نور را با حضور هنرمندان خوشنویس شرق گیلان، در انجمن خوشنویسان خواهیم داشت. به لطف خدا شروع خیلی خوب و پراز فعالیتی را در لاهیجان که همیشه بستر خیلی خوبی برای فعالیت های فرهنگی بوده است داریم.

یکی از اتفاقات خوبی که در حوزه فرهنگ و ارشاد لاهیجان رخ داده، حمایت و بها دادن به بخش خصوصی و همینطور فعال شدن انجمن ها در این حوزه است. در این خصوص توضیحاتی بفرمایید.
احساس می کنم دیگر وقت آن است که بار را از دوش دولت برداشت. تا زمانی که اهالی هر بخش به کار ورود نکنند اتفاقات لازم رخ نمی دهند. مثلا در حوزه محیط زیست، اگر خود مردم و سمن های محیط زیستی ورود نکنند، بخش دولتی نمی تواند کار را پیش ببرد. من می گویم اداره فرهنگ وارشاد یک شهرستان با تعداد کم کارمند خود، به تنهایی چقدر می تواند تاثیر گذار باشد. اولین کار این است که شما از دغدغه مندان و علاقمندان استفاده کنید. در بحث انجمن ها هم همینطور است. مثلا در زمان من انجمن ترانه ما خیلی فعال بود‌. انجمن داستان، ادبی، انجمن مفاخر، انجمن قرآن و عترت و... که در این سالها خیلی فعال شدند. البته از آنجایی که این انجمن ها بودجه ای نمی گیرند فعالیت خیلی سخت است. دست خالی کار را جلو بردن آسان نیست. همچنین بجز این بخش، ما در حوزه آموزشگاههای خصوصی فعال بودیم. در حال حاضر ۴ آموزشگاه تئاتر در لاهیجان فعال است که پیش از این در این حوزه با خلا مواجه بودیم. همینطور موسسات فرهنگی هنری که قبلا ققط ۴ موسسه داشتیم که در حال حاضر تعداد آنها به ۱۴ رسیده است. دو موسسه ادبی هم شروع به کار کرده اند که در بخش برگزاری جشنواره های ادبی و... خیلی اقدامات خوبی انجام دادند. مجموع این اتفاقات موجب اشتغال زایی نیز شده است. این نشان می دهد، بحث اقتصاد در هنر گرچه سخت است اما شدنی است.

در چند ماه گذشته شهرستان لاهیجان و حوزه رسانه و مطبوعات شاهد تشکیل انجمن صنفی خانه مطبوعات شهرستان بودیم. این کار علیرغم حواشی که در ابتدا داشت با برگزاری انتخابات و معرفی هیئت مدیره به سرانجام رسید. در مورد این اتفاق توضیحاتی بفرمایید.
من همیشه دغدغه بخش مطبوعات را داشتم. شما لیست عریضی از آدم هایی که در حوزه رسانه می خواهند فعالیت کنند را می بینید که علاقمندند، اما راه را بلد نیستند و اصرار عجیبی هم به این دارند که همین راهی که من می روم درست است و همین مانعی برای پیشرفتش می شود. به همین خاطر تمایل داشتم که حتما تشکلی در این زمینه داشته باشیم. در گذشته هم چند بار نشست های ماهانه را برگزار کردیم که در آن مباحثی برای جامعه رسانه ای شهرستان مطرح شد که البته آن هم، چندان با استقبال مواجه نشد. برای تشکیل خانه مطبوعات شهرستان ما ۵ نفر را معرفی کردیم که مثل تمام انجمن ها که در وهله اول انتصابی بود که این موضوع مورد قبول خیلی از افراد رسانه ای واقع نشد. اما اتفاق خوبی افتاد که همین انتخاب من باعث شد خیلی از دوستان عضو خانه مطبوعات شوند که به حدنصاب قانونی برای انتخابات رسیدند. در نهایت منجر به برگزاری انتخابات و تشکیل اولین خانه مطبوعات لاهیجان شد. هدف اصلی ما از این اتفاق این بود که هم افراد با وظایفشان در این حوزه و هم از مزایایی که دولت برای آنها درنظر گرفته آشنا شوند. مثلا آشنایی با ضریب کیفی پایگاه‌های خبری یا بحث بیمه که مباحث مهمی است.
امیدوارم در آینده با فعالیت خانه مطبوعات، اتفاقات جامعه رسانه ای شهرستان رخ دهد که تمام هدف من هم همین بوده که موجب ارتقای کار رسانه شود.

یکی از اتفاقاتی که در دهه اخیر در لاهیجان رخ داد و در سطح کشور بازخورد خوبی داشت برگزاری ده دوره جشنواره تئاتر خیابانی شهروند بوده است. در طی دو سال اخیر و بعد از شیوع ویروس کرونا، این جشنواره برگزار نشد. آیا در حال حاضر و باتوجه به بهبود شرایط، احتمال برگزاری آن در سال جاری وجود دارد؟
جشنواره تئاتر خیابانی شهروند، سه متولی دارد. گرچه توسط هنرمندان شهرستان لاهیجان برگزار می شود، اما تصمیم گیرنده آن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، شهرداری لاهیجان و مرکز هنرهای نمایشی کشور هستند. در این دو سالی که با تعطیلی مواجه شد، مرکز هنرهای نمایشی خیلی نگران بود. چون این جشنواره ده سال برگزار و در تقویم تئاتر کشور ثبت شده است. شهروند جز معدود جشنواره های تئاتر خیابانی است که مرکز هنرهای نمایشی در آن، ورود می کند. از آنجایی که سه راس برگزاری، باید در مورد آن تصمیم بگیرند و ما با اتفاقاتی مانند کرونا، تعویض شهردار و شورای شهر مواجه شدیم، به وقفه افتاد. از نیمه دوم سال قبل که اوضاع کرونایی کمی بهتر شد و فعالیت ها آغاز شده، خیلی ها برای برگزاری آن تمایل نشان دادند. امیدواریم بعد از صحبت های اولیه ای که با اداره کل، شهردار و امام جمعه شده، بتوانیم در اردیبهشت ماه جلساتی را برگزار کنیم و شورای سیاست گذاری تصمیماتی را بگیرد. اگر این اتفاق خوب بیفتد فراخوان آن در اردیبهشت منتشر خواهد شد.

اگر بخواهید کارنامه ده ساله جشنواره تئاتر خیابانی شهروند را مرور کنید، عملکرد آن را چطور می بینید. آیا توانست به آن اهدافی که مدنظر بود، دست یابد؟
خیلی تاثیرگذار بوده است. شما خیلی از افرادی که الان کارگردان شده اند را ببینید، متوجه می شوید که کسانی هستند که از دل همین جشنواره ها تربیت شده اند. در حوزه های دیگر هم تاثیرات خوبی داشته است. طبق آماری که گرفته شده، در حوزه محیط زیستی، کاهش ضربه زدن به اموال عمومی و حقوق  شهروندی رشد چشمگیری داشته است. هر تلنگری که شما به حوزه اندیشه می زنید شاید در همان سال تاثیرگذار نباشد، اما آثاری که به مخاطب پیام درست می دهد به مرور زمان فرهنگ ساز است. 

تکمیل و افتتاح مجتمع فرهنگی هنری شهرستان لاهیجان یکی از دغدغه های هنرمندان و مردم شهرستان لاهیجان است که سالها با پیشرفت فیزیکی کمی، همچنان با چشم انتظاری اهالی فرهنگ و هنر مانده است. لطفا شفاف در این زمینه توضیحاتی بفرمایید.
مجتمع فرهنگی و هنری مطالبه به حق هنرمندان لاهیجان است. یکی از دلایلی که لاهیجان مجتمع فرهنگی ندارد، همین ساختمان اداره فرهنگ و ارشاد لاهیجان است که از دهه شصت جز اولین ساختمان های فرهنگی استان بوده است. چون در آن زمان ساختمان سه طبقه ای که مختص به فرهنگ و ارشاد باشد در شهرستان های دیگر دیده نمی شد‌. تقریبا دو دهه این اتفاق اقتاد، یعنی برای همه جا مجتمع های فرهنگی هنری ساختند، اما برای ساخته نشد! در دهه هفتاد در جایی که هم اکنون ساختمان شورای شهر است، قرار بود مجتمع فرهنگی ساخته شود. همان موقع ۳۰ میلیون برای ساخت آن هزینه شد، اما چون همیشه دغدغه فرهنگی کم بوده و بی ثباتی مدیران و... مانع شد و در نهایت خود شهرداری آن را راه اندازی کرد. بعد از آن سال ۸۳ این مجتمع کنونی را آغاز به ساخت کردند، به نظرم باید در همان مقطع زمانی ساخته می شد. چون آن زمان بودجه وجود داشت. تا سال ۹۳ و بعد از ده سال با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی، بصورت اسکلت رها شد. در آن زمان، نماینده وقت آن را از مسکن و شهرسازی به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی داد که مشکلاتی مانند مطالبات سنگین پیمانکار و پس از آن تعویض نماینده، تحریم ها و کمبود بودجه دست به دست هم داد که این مجتمع همچنان باقی بماند. مشکلات بودجه ای باعث شده هیچ پروژه ای در طی این سالها ساخته نشود و فقط مختص به این مجتمع نیست. در حال حاضر نماینده فعلی خیلی در تلاش است که از جاهای مختلف بتواند بودجه لازم برای تکمیل آن را تهیه کند. با همه این سختی ها مجتمع فرهنگی کم کم درحال پیشرفت است. گفته شده که تا پایان ۱۴۰۱ قرار است فاز اول آن که سالن نمایش است افتتاح شود. امیدوارم با پیگیری نماینده و قول های مساعد اداره کل این اتفاق رخ دهد.
گزارش: اکبرحیدرپور/
دسته بندی :  خبرها / مصاحبه ها
به کانال رسمی پایگاه خبری هنر گیلان در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام پایگاه خبری هنر گیلان

دیدگاه شما

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
  • مردم و لبخندها
    حیوانات و طبیعت
    غذا و نوشیدنی
    فعالیت‌ها
    سفر و مکان
    اشیاء
    نمادها
    پرچم‌ها
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید