تبلیغات
پایگاه خبری هنر گیلان » خبرها » در اولین روز از همایش سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها چه گذشت؟

در اولین روز از همایش سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها چه گذشت؟

Shokohi
Alireza
19 اردیبهشت 1401
افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده‌اید
همایش سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها از صبح یک‌شنبه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل باغ زیبای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز به کار کرد.            
به گزارش  هنر گیلان   به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین روز از همایش مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها برخی از مدیران از جمله ارشاد استعدادی مدیرکل دفتر امور مجلس، حامد سهرابی مدیرکل دفتر امور مجلس، سیدمجید امامی دبير شورای فرهنگ عمومی کشور،  مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور،علیرضا معاف معاون قرآن و عترت و ... با حضور در این همایش ضمن ارائه گزارشی از مجموعه اقدامات و فعالیت‌های حوزه خود با مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان های کشور گفت و گو کردند.
ارشاد استعدادی مدیرکل امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر رعایت برخی از ضروریات در حوزه تعامل مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان های سراسر کشور با نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: توصیه های معاون محترم حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک بسته کامل از جنس ارتباطات و تعامل با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است.
استعدادی ادامه داد: لازم است مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان های سراسر کشور معاون اداری و مالی خود را به عنوان رابط با دفتر امور مجلس وزارتخانه مشخص کنند تا بتوانیم در این مسیر ماموریت پیش رو را اجرایی کنیم.
در ادامه حامد سهرابی مدیرکل امور حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه اهالی فرهنگ و هنر کشور از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند گفت: امیدوارم با حضور مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قدم های مناسبی برداشته شود به گونه‌ای که این قدم ها ماندگار باشد.
وی در بخش دیگری بر قانونی عمل کردن مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمامی عرصه های فعالیت ها تاکید کرد.
سهرابی با تاکید بر جایگاه دفتر حقوقی وزارتخانه خطاب به مدیران کل گفت: لازم است اگر در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشکل حقوقی مواجه شدید در اولین قدم، آن را با دفتر حقوقی وزارتخانه در میان بگذارید تا بتوان مشکل را در مسیر قانونی و حقوقی پیگیری کرد.
در بخش دیگری از اولین روز برگزاری همایش مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها، سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به نقش و جایگاه این دبیرخانه در حوزه فرهنگ و هنر کشور گفت: مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور به عنوان هادیان قرارگاه‌های فرهنگی استان‌ها به شمار می‌روند و باید حکمران هوشمند برای فرهنگ و هنر در استان‌های کشور باشند.
وی با اشاره به روابط و تعامل این دبیرخانه با شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید فاصله خود را با شورای عالی انقلاب فرهنگی کاهش دهیم.
امامی ادامه داد: برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی کشور با این هدف است که هر تصمیمی برای فرهنگ و هنر کشور با خرد جمعی صورت بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه در دولت مردمی همدلی و همزبانی وجود دارد گفت: آرایش دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور به مثابه شریانی است که می تواند خون را به مقصد برساند. وزیر محترم نیز به عنوان رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور برای حضور در جلسات این شورا وقت می گذارند و مسائل وزارتخانه را به گونه‌ای با شورای فرهنگ عمومی کشور مرتبط ساخته اند.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اعضای حقیقی و حقوقی این شورا گفت: اعضای حقیقی شورای فرهنگ عمومی کشور می توانند با مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان های سراسر کشور تعامل برقرار کنند و همچنین هر یک از اعضای حقوقی نیز به عنوان عضو ناظر در یک استان حضور دارند و اعضای این شورا افراد تاثیرگذار جامعه هستند که این امر کمک بسیاری در ارتقای فرهنگ عمومی کشور می کند.
وی با بیان اینکه ساختار دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور در سه بخش ملی، استانی و بین‌المللی است گفت: طرح‌های زیادی در این ساختار دنبال می‌شود و یکی از بزرگترین اقدامات نظام در دیپلماسی عمومی به شمار می‌آید و جمهوری اسلامی برای دیپلماسی فرهنگی و عمومی نظرات و ایده های مختلفی دارد.
امامی با تاکید بر اینکه این دبیرخانه اقداماتی را هم در سازمان های بین المللی دنبال می‌کند افزود: یکی از اقداماتی که در این شورا پیگیری می شود مرکز رصد فرهنگی کشور است که با کمک محققان پژوهش‌هایی را در بازه های کوتاه مدت دو هفته تا یک ماهه انجام می دهد و این مرکز می تواند از پژوهش های ادارات کل در استان‌های سراسر کشور حمایت کند.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: تلاش ما بر این است تا بسیاری از تلاش های مرکز رصد فرهنگی کشور به سوی نیازهای استان‌های کشور منتقل شود.
وی با تاکید بر نقش موثر مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها در شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: مدیران کل باید در این حوزه در شورای فرهنگ عمومی استان‌ خود به عنوان عضو فعال در صحنه باشند.
امامی با اشاره به توجه برنامه ششم توسعه بر سبک زندگی ادامه داد: توجه بر مصرف فرهنگی از جمله اولویت‌های مهم ما در این دوره است.
وی با تاکید بر اینکه قدرت ما بر اساس دانش است تاکید کرد: از طریق دانش باید به رفع موانع و پیگیری اهداف بپردازیم.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در بخش دیگری از سخنان خود به توجه دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور به حوزه حجاب و عفاف اشاره کرد و گفت: بر این اساس لباس باید سالم، زیبا، عفیفانه و ارزان باشد و در این عرصه باید به گونه ای عمل کنیم که گفتمان رسانه ای ایجاد شده از سوی دشمنان در حوزه حجاب و عفاف به گفتمان حیا و امنیت خانواده در کشور تبدیل شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر نقش و اهمیت بازی ها و سرگرمی ها برای کودکان و نوجوانان اشاره کرد و ادامه داد: حوزه اسباب بازی یکی از موضوعات مهم است و باید کارگروه آن در شورای فرهنگ عمومی کشور مورد توجه قرار بگیرد توجه و یا عدم توجه به حوزه بازی و سرگرمی نوجوانان می تواند منجر به ماندن و یا خروج نوجوانان از مدار فرهنگی نظام شود.
 
امامی گفت: موضوع هویت و زبان ملی و قومی از موضوعات دیگر است که از جمله اولویت ها در این دوره به شمار می آید. همچنین تبلیغات محیطی نیز یکی دیگر از مسائل با اهمیت است که در حال احیای آن در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور هستیم.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره مد و لباس فجر ادامه داد: برگزاری این جشنواره نشان از اهمیت لباس در جامعه دارد و نشان می‌دهد که لباس تنها موضوعی است که شورای فرهنگ عمومی کشور به طور کامل به آن توجه می کند و نباید آن را کم اهمیت تر از سینما، کتاب، موسیقی و ... بدانیم.
امامی تاکید کرد: اینکه تلاش می‌کنیم کارگاه نوآوری در استان‌ها راه اندازی شود، استان ها می توانند الهام بخش ما در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور باشند.
وی در پایان افزود: باید گفتمان هویت فرهنگی انقلاب اسلامی را تقویت کنیم و باید از ظرفیت دبیرخانه برای گفتمان سازی بهره‌مند شد و دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در استان ها را فعال کرد.
 در بخش دیگری از این همایش اسماعیل شفاعی مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به پیشینه این دبیرخانه گفت: هدف از راه‌اندازی دبیرخانه تحول ساختار فرهنگی کشور است و اجرایی سازی نقشه مهندسی فرهنگی کشور به عنوان یکی از وظایف دبیرخانه است.
وی افزود: ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان ها نقش به سزایی در این عرصه دارند.
در ادامه اولین روز از همایش سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با ارایه گزارشی از مجموعه اقدامات و فعالیت‌های این نهاد در حوزه فرهنگی گفت: یکی از اهداف تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ایجاد فضای مرتبط با مردم و فضاهای مردم نهاد است که باید به این مهم توجه شود.
وی با تاکید بر اینکه ما برای تقویت فضای جبهه انقلابی وارد عمل و اقدام شده ایم، تاکید کرد: نگاه من در انتصابات مدیران نهاد کتابخانه های عمومی کشور توجه به افراد و کارشناسان این نهاد است زیرا معتقدم نهاد در داخل فضای خود دارای ظرفیت‌های بسیاری است که باید از آن ها بهره کافی را برد.
با اشاره به اینکه 68 درصد از کارکنان این نهاد را بانوان تشکیل می دهند گفت: اساساً نگاه ما در انجام اقدامات و فعالیت‌ها نگاه جنسیتی نیست بلکه به بهره گیری از ظرفیت نیروهای کارآمد و توانمند توجه داریم.
وی با اشاره به برخی از اقدامات این نهاد در حوزه توسعه کتابخانه های عمومی در سراسر کشور نیز گفت: توسعه کتابخانه های روستایی یکی از اهداف این نهاد به شمار می‌آورد و دسترسی روستاهای کمتر توسعه یافته به فضای کتابخانه یکی دیگر  از اولویت های این نهاد به شمار می رود.
رمضانی با اشاره به توقف ایستگاه‌های مطالعه ادامه داد: اقدامات دیگری از جمله پیشخوان های مطالعه جایگزین این ایستگاه ها شد. در حال حاضر ۵ پیشخوان در کشور شکل گرفته و در حال توسعه این پیشخوان ها در سراسر کشور هستیم.
رمضانی با تاکید بر اینکه از هر اقدامی در صورت رعایت استانداردهای لازم که منجر به افزایش ظرفیت کتابخانه های عمومی شود، حمایت خواهیم کرد، گفت: از هرگونه کلنگ زنی که مشخص نشود چه کسی می‌خواهد آن را آغاز و یا به اتمام برساند نیز جلوگیری خواهیم کرد. محافل ادبی ما در استان‌ها نیز فعال شده و ما به دنبال افزایی هستیم.
رمضانی با اشاره به برخی ظرفیت های کتابخانه ها ادامه داد: نگاه دنیا به کتابخانه‌ها تغییر کرده و منطق اصلی توجه بر کتاب و کتابخوانی است اما فعالیت های دیگر مانند برگزاری گالری‌ها و ... نیز در آن می تواند شکل بگیرد و ما نیز به دنبال افزایش ظرفیت کتابخانه‌ها و توسعه آن هستیم.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور توجه به حوزه نابینایان و ناشنوایان، پیگیری و توسعه کتابخانه های روستایی و مشارکت ۷۰ درصدی در جشنواره روستاهای دوستدار کتاب و... را از دیگر اقدامات این نهاد برشمرد.
وی در پایان گفت: امیدواریم با توجه به فضای جدیدی که برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وجود آمده بتوانیم خدمات ماندگاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی داشته باشیم.
در پایان اولین روز از همایش سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، علیرضا معاف معاون قرآن و عترت این وزارتخانه نیز گفت: این معاونت با ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها باید به لحاظ محتوایی به مفاهمه مشترک برسد.
وی گفت: مقام معظم رهبری در ماه های شهریور، مهر و آبان سال گذشته ۳ دستور فرامتنی، فرا ساختاری و فراملی در حوزه فرهنگ داشتند. یکی از این سه دستور در دیدار هیات دولت با ایشان صورت گرفت که بر بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی تاکید داشتند. همچنین در انتصاب رییس سازمان صدا و سیما نیز مجموعه‌ای از اولویت‌های فرهنگی جدید را بیان کردند و در پیام اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گام سومی را با عنوان روزآمدسازی فرهنگ بیان فرمودند که همه این مسائل به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مرتبط می شود.
معاف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از معدود وزارتخانه هایی است که اصلی ترین مخاطبان آن بیرون از سازمان هستند که از آن جمله می‌توان به سینماگران، ناشران، نویسندگان و ... اشاره کرد و باید با ایشان گفت و گو داشته باشیم تا بتوانیم آن ها را با خود همراه سازیم.
وی در ادامه بر توجه قرآن به صورت فرا نهادی و فرامتنی تاکید کرد و افزود: وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره تاکید دارند ملاک موفقیت همه اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه فرهنگ قرآن است و این امر باید مورد توجه قرار بگیرد.
معاون قرآن و عترت تصریح کرد: اگر برای قرآن به صورت عاشقانه و دلی کار نکنیم به طور قطع اتفاقی نمی افتد بنابراین برای ارزش های دینی باید عاشقانه و جوششی با نگاه زنده و حداکثری عمل کنیم.
وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها وزارتخانه ای است که پسوند اسلامی دارد و این دارای معنا و برای ما به عنوان یک فرصت به شمار می آید بنابراین همه اقدامات این وزارتخانه در حوزه های فرهنگی و هنری باید با محتوای قرآن صورت بگیرد.
معاف گفت: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بر روی مباحث خرد افزایی و عقل افزایی تمرکز داشته باشیم و جایگاه قرآن در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به صورت ویژه‌ در نظر گرفته شود.
وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: ظرفیت‌های ساختاری، محتوایی و فکری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها است و لازم است مدیران کل استانی با نگاه راهبردی اقدامات خود را اولویت‌بندی کنند.
در پایان مدیران کل ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها به ارائه نظرات، پیشنهادها و طرح پرسش ها و دغدغه های موجود استان خود در حوزه های مختلف و مرتبط پرداختند.
دسته بندی :  خبرها / فرهنگی
به کانال رسمی پایگاه خبری هنر گیلان در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام پایگاه خبری هنر گیلان

دیدگاه شما

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
  • مردم و لبخندها
    حیوانات و طبیعت
    غذا و نوشیدنی
    فعالیت‌ها
    سفر و مکان
    اشیاء
    نمادها
    پرچم‌ها
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید