تبلیغات
پایگاه خبری هنر گیلان » خبرها » خانه بلژیکی در گیلان به ثبت ملی رسید

خانه بلژیکی در گیلان به ثبت ملی رسید

افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده‌اید

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اعلام کرد: ساختمان گمرگ آستارا معروف به خانه بلژیکی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
به گزارش هنر گیلان ولی جهانی روز سه شنبه در گفت و گو، با بیان اینکه این بنا به شماره 31891 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، اظهار داشت: بنای گمرک آستارا در سال 1275 شمسی توسط میبدوژ رئیس وقت گمرک آستارا بنا شد که بعدها بعنوان محل پذیرایی میهمانان ویژه گمرک مورد استفاده می گرفت.
وی ادامه داد: اداره گمرک در دوره قاجاریه به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و زیر نظر نمایندگان و مستشاران بلژیکی و اتریشی اداره می شد که در دوره های دیگر، بناهای دیگری برای اسکان و امور اداری به آن الحاق شد.
جهانی توضیح داد: در دوران مشروطیت فعالیت مستشاران بلژیکی سلب و به اداره گمرک آستارا تحویل داده شد و از نکات جالب توجه اینکه، بنای یادشده محل اسکان مدیران گمرک در طول خدمتشان بوده است.
وی جنس بنا را از چوب و داخل را از گچ عنوان و اضافه کرد: سبک بنا متعلق به معماری اروپای شرقی است که با تلفیق معماری بومی بویژه اجرای سربندی همراه بوده و دارای دو طبقه جمعاً به متراژ 850 متر مربع است که در سال 95 با تخصیص اعتبار از سوی گمرک کشور، برای مرمت سقف و ایستایی بنا اقدامات شایانی انجام گرفت .
به گفته جهانی، بناهای تاریخی آستارا نظیر ساختمان چوبی گمرک، شناسنامه تاریخی این شهرستان هستند و باید به اهمیت آنها بیش از این توجه و برای مرمت کامل آن، اعتبار دیگری تامین شود.
با ایجاد موزه گمرک در مرز آستارا، اسناد تاریخی، وسایل، ابزار و مدارک مربوط به سابقه فعالیت گمرک این شهرستان به عنوان سند و هویت تجارت بین الملل استان گیلان و ایران در این نقطه از کشور نگهداری و به یکی دیگر از جاذبه های گردشگری آستارا و گیلان افزوده خواهد شد.
شهرستان مرزی آستارا در منتهی الیه غرب استان گیلان واقع است.
بیش از 70 اثر تاریخی در شهرستان آستارا مورد شناسایی قرار گرفته و یک هزار و 60 اثر از گیلان در فهرست ملی کشور به ثبت رسیده است.
به کانال رسمی پایگاه خبری هنر گیلان در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام پایگاه خبری هنر گیلان

دیدگاه شما

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
  • مردم و لبخندها
    حیوانات و طبیعت
    غذا و نوشیدنی
    فعالیت‌ها
    سفر و مکان
    اشیاء
    نمادها
    پرچم‌ها
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید