تبلیغات
پایگاه خبری هنر گیلان » خبرها » تکم‌خوانی نوروز در آستارا رونق گرفت

تکم‌خوانی نوروز در آستارا رونق گرفت

Shokohi
Alireza
26 اسفند 1399
افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده‌اید
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا از اجرای تکم‌خوانی هنرمندان بومی در آستانه سال نو و بهار، در رستوران‌ها و واحدهای پذیرایی بین راهی این شهرستان خبر داد.        به گزارش هنر گیلان      پردل امیری نژاد روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: هنرنمایی تکم خوانان تا آغاز نوروز ادامه خواهد داشت و این هنرمندان به خاطر آمدن عید، اشعارشان را با  رقصاندن عروسک چوبی می خوانند و از مردم مژدگانی می گیرند.
  وی بیان کرد: تکم، عروسکی چوبی است و به فردی که این عروسک را می چرخاند تکم خوان یا تکم گردان گفته می شود و طی سال های گذشته از تعداد تکم خوانان در روستا و مناطق شهری آستارا کاسته شده و این رسم باید با برنامه های فرهنگی احیا شود.
  وی ادامه داد: در اشعار تکم خوانان نوید رسیدن بهار موج می زند و در سال های نه چندان دور، پدران و مادران ما برای ورود تکم خوانان به حیاط خانه هایشان، لحظه شماری می کردند و حضور آنها و شنیدن اشعارشان را خیر و برکت سال نو تلقی می کردند.‌
  امیری نژاد گفت: در چهار روز گذشته از ۱۵ واحد پذیرایی بین راهی در گردنه حیران آستارا در قالب گشت مشترک با شبکه بهداشت و درمان بازدید و بر رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید شد.
  رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا بیان کرد: غذای لونگی این شهرستان در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد و به زودی شماره ثبت آن صادر خواهد شد.
  امیری نژاد افزود: ترکیبات و طعم برخی غذاها در آستارا بومی و محلی است و در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای ثبت باسترما، چغرتما و بورانی پلو هم پرونده تشکیل شده است.
  وی ادامه داد: غذاهای محلی نقش عمده ای در معرفی فرهنگ بومی منطقه دارند و معرفی آنها از طریق رسانه ها، باعث کاسته شدن گرایش مردم به غذاهای آماده می شود. 
  اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ۱۷۰ نوع غذای محلی را در این استان شناسایی کرده و بخش قابل توجهی از آنها به شهرستان آستارا مربوط است.
  شهرستان آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت، با جاذبه های طبیعی، تاریخی و تجاری و ۲۶ واحد پذیرایی بین راهی در منتهی الیه غرب استان گیلان و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده و از مناطق گردشگرپذیر ایران است.
دسته بندی :  خبرها / فرهنگی
به کانال رسمی پایگاه خبری هنر گیلان در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام پایگاه خبری هنر گیلان

دیدگاه شما

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
  • مردم و لبخندها
    حیوانات و طبیعت
    غذا و نوشیدنی
    فعالیت‌ها
    سفر و مکان
    اشیاء
    نمادها
    پرچم‌ها
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید