تبلیغات
پایگاه خبری هنر گیلان » خبرها » گلیم مهمترین منبع درآمد و اشتغال روستائیان عنبران آستارا

گلیم مهمترین منبع درآمد و اشتغال روستائیان عنبران آستارا

Shokohi
Alireza
16 خرداد 1395
افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده‌اید

گلیم مهمترین منبع درآمد و اشتغال روستائیان عنبران آستارا

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری شهرستان مرزی بندر آستارا از «گلیم» به عنوان مهمترین منبع درآمد و اشتغال اهالی روستای عنبران خبر داد.
به گزارش هنر گیلان،  پردل امیری نژاد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،منطقه گیلان، با اشاره به برخی از طرح های میراث فرهنگی در ایام تابستان،اظهار کرد:در تابستان سالجاری همانند سال های گذشته نمایشگاه های فصلی با غرفه های متعدد جهت عرضه تولیدات صنایع دستی شهرستان ایجاد می شود.

وی ادامه داد: در همین راستا چند محل برای این منظور در نظر گرفته شده است که پس از تجهیز، بازگشایی خواهد شد.

وی «گلیم» را یکی از مهمترین صنایع دستی تولیدی در سطح شهرستان برشمرد و افزود: تولید «گلیم» در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور در تنوع طرح، اندازه و رنگ بافته می شود که بسیاری از ساکنان در روستای تاریخی عنبران آستارا هم در این صنعت اشتغال دارند.

امیری نژاد از این محصول به عنوان یکی از مهمترین صنایع دستی صادراتی شهرستان نام برد و توضیح داد: با توجه به اینکه برخی مشکلات در حوزه تولید و یا بازار فروش طی چند سال اخیر تولید این محصول را در برخی مناطق کشور کم رونق کرده است، اما این محصول اصیل همچنان به عنوان منبع اصلی درآمدزایی و اشتغال ساکنان روستای عنبران مطرح است.

وی با بیان اینکه روستای عنبران به عنوان یکی از دهکده های صنایع دستی استان گیلان معرفی شده است، اضافه کرد: این روستا در پنج کیلومتری شهرستان آستارا و در شمال غربی استان گیلان واقع شده و حدود 700 کارگاه انفرادی خانگی با یک هزار دار گلیم بافی در آن موجود است.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا میزان تولید گلیم این روستا را 2 هزار و 500 مترمربع در هر ماه برشمرد و با اشاره به اینکه درآمدزایی ناشی از فروش این تولیدات هنرمندان ماهیانه یک میلیارد و 500 میلیون ریال میلیون می باشد، گفت: حدود 700 گلیم باف در این کارگاه ها مشغول به فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: همچنین میزان صادرات گلیم این روستا سالانه به یک میلیون دلار می رسد که این موضوع انگیزه ای برای رونق و توسعه گلیم بافی در این روستا به شمار می آید.

پردل امیری نژاد در پایانی سخنان خود از برخی کاستی های این صنعت در آستارا سخن گفت و خاطر نشان کرد: نبود بازار دایمی عرضه محصولات صنایع دستی، محدود بودن منابع تسهیلات بانکی، محدودیت ها در بیمه هنرمندان فعال این عرصه و... از عمده مشکلات پیش روی هنرمندان می باشند.

به گزارش ایسنا، در سال 1394 نخستین جشنواره دل بافته های قالی با محوریت گلیم با اهدافی همچون شناسایی، احیا و معرفی نقش مایه های دار گلیم در روستای عنبران آستارا برگزار شد. روستای عنبران علاوه بر گلیم بافی در صنعت سفالگری و نازک کاری روی چوب به روش سنتی فعال می باشد.
به کانال رسمی پایگاه خبری هنر گیلان در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام پایگاه خبری هنر گیلان

دیدگاه شما

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
  • مردم و لبخندها
    حیوانات و طبیعت
    غذا و نوشیدنی
    فعالیت‌ها
    سفر و مکان
    اشیاء
    نمادها
    پرچم‌ها
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید